جزوه آموزشی مطلب ویژه

جزوه آموزشی مقایسه تطبیقی استانداردهای PMBOK و PRINCE2

استانداردهای PMBOK و PRINCE2

مقایسه PMBOK و PRINCE2:

مسلما علاقه مندان به مدیریت پروژه این سوال را در ذهن دارند که تفاوت بین PMBOK و PRINCE2 چیست.

در این نوشته قصد داریم تفاوت بین این دو را کاملا روشن کنیم. اگر بخواهیم در یک جمله این اختلاف را توضیح بدهیم، باید گفت:

PMBOK یک استاندارد و PRINCE2 یک متدولوژی است.

معمولا کلمات استاندارد، متدولوژی و چارچوب در گفتار غیرتخصصی به جای هم استفاده می شوند ولی معنای فنی و دقیق این کلمات چیست؟

PMBOK:

PMBOK مخفف Project Management Body of Knowledge و به معنای بدنه ی دانشی مدیریت پروژه است. در تعریف آمده است که این مستند مجموعه ای از واژه شناسی و خطوط راهنمای استاندارد می باشد. این استاندارد توسط انستیتوی مدیریت پروژه (PMI) در آمریکا توسعه داده می شود.

به زبان ساده PMBOK یک استاندارد است و استاندارد یعنی بهترین های اجرا (Best Practices) یا بهترین روش های انجام کار.

یک استاندارد بر اساس تجربه هایی از سراسر جهان ایجاد شده است و اگر در شرایط شما اعمال شود نتایج دلخواه به بار خواهند آمد. اما این به آن معنی نیست که به وجود آمدن نتایج مورد نظر صد در صد گارانتی شود.

در صفحه اول PMBOK و در قسمت تذکر، می بینید که دقیقا به همین مسئله اشاره شده است:

PMI مسئول تضمین عملکرد هیچ تولیدکننده یا فروشنده ای به موجب این استاندارد یا راهنما نیست.

PRINCE2:

PRINCE2 مخفف PRojects IN Controlled Environments 2 است و توسط آژانس دولتی انگلستان توسعه داده می شود. این مستند به شکل گسترده ای در مدیریت پروژه های عمومی به کار گرفته می شود.

همانطور که گفتم PRINCE2 یک متدولوژی است. متدولوژی یعنی انجام گام به گام چیزی. این همان چیزی است که PRINCE2 در موردش صحبت می کند. برای نمونه، این مستند بر خلاف PMBOK گام هایی برای اجرای مدیریت پروژه ردیف می کند. می گوید که اول چه کاری را باید انجام دهید، سپس دومین کار و همینطور تا آخر. هر چند ممکن است در PMBOK هم ببینید که گام هایی وجود دارند، اما آنها به ترتیب منظمی قرار نگرفته اند.

پس PRINCE2 یک روش مدیریت پروژه مبتنی بر فرایند است.

در ادامه به تفصیل به مقایسه این دو استاندارد می پردازیم:

دانلود فایل

درباره نویسنده

فاطمه انتظار

فاطمه انتظار هستم، کارشناس ارشد مهندسی صنایع و سردبیر سایت sanaaie.ir. فعالیت اصلی من محتوانویسی و ویراستاری در زمینه‌های مختلف است. اما در این سایت هدفم این است که مطالب مفید و آموزشی مناسبی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشتۀ صنایع انتشار دهم و مسیر موفقیت آن‌ها را با افزایش مهارت‌هایشان هموار کنم.

ارسال دیدگاه