مطلب ویژه مقاله/ یادداشت

کاربردهای تحقیق در عملیات در صنعت

کاربردهای تحقیق در عملیات در صنعت

کاربردهای تحقیق در عملیات امروزه در صنایع بسیار مختلفی مورد بررسی می باشد که افراد می توانند با بهره گیری از این تکنیک بسیار مدرن و بی نظیر، در کوتاهترین زمان ممکن به سودآوری مورد نظر خود دست پیدا کنند و به نتایج بسیار مطلوبی در حوزه فعالیت مورد نظر خود دست پیدا کنند.

تحقیق در عملیات

آیا شما نیز به دنبال کاربردهای تحقیق در عملیات هستید؟ آیا می دانید مزایای استفاده از پژوهش عملیاتی در صنعت کدام می باشد؟ از شما دعوت می شود که ما را تا پایان مقاله پیش روی خود همراهی کرده و اطلاعات مفیدی را در این خصوص به دست آورید.

تحقیق در عملیات یا پژوهش عملیاتی یکی از مهمترین زیر شاخه های ریاضی کاربردی می باشد که امروزه در بسیاری از رشته های دانشگاهی برای دانشجویان تدریس می شود تا دانشجویان بتوانند از این علم بسیار گسترده در صنایع مختلف استفاده لازم را ببرند. این تکنیک برای بکار بستن توسعه یافته ترین روش های تحلیلی در جهت رسیدن به نتایج بهتر و موثر در تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرد.

به زبان ساده تر این روش از بهترین و بی نظیرترین مدل های ریاضی برای حل برخی از مهمترین مسائل واقعی مورد استفاده واقع شده تا بتوان به بهترین تصمیم مورد نظر دست پیدا کرد. امروزه از انواع طراحی های الگوریتم، آمار و برنامه ریزی ریاضی برای یافتن نقاط بهینه در حل مسائل استفاده می شود تا افراد بتوانند برای حل مسائل به وجود آمده کوتاهترین و موثرترین راه را انتخاب کرده و به پرسودترین منافع نیز در این زمینه دست پیدا کنید. در ادامه مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد کاربردهای تحقیق در عملیات در صنعت توضیحات بیشتری را به حضور شما ارائه دهیم.

تاریخچه تحقیق در عملیات

شما اولین استفاده از تحقیق در عملیات را می توانید در جنگ جهانی دوم در کشور انگلستان مشاهده کنید که از این تکنیک بسیار بی نظیر برای حل مشکلات و مسائل نظامی در برهه جنگ استفاده شد. در این زمان گروهی از بهترین و متخصص ترین افراد در زمینه جنگ با گردهمایی خود توانستند بهترین تاکتیک ها را برای پیروزی در جنگ به دست آورند.

بعد از کسب اولین موفقیت در جنگ جهانی، کشورهای دیگر از جمله کانادا و فرانسه نیز به دنبال استفاده از این روش برای حل مسائل مختلف خود بودند. کاربردهای تحقیق در عملیات روز به روز افزایش یافت تا اینکه به شکل کنونی خود درآمد و توانست در بسیاری از صنایع نقش بسیار موثر خود را ایفا کند.

تحقیق در عملیات

کاربردهای تحقیق در عملیات

امروزه بسیاری از متخصصان در این زمینه سعی بر آن دارند تا کاربردهای تحقیق در عملیات را گسترش داده و آن را در رشته های مختلف از جمله اقتصاد، رشته های مدیریت، ریاضی کاربردی، مهندسی صنایع، خودروسازی، حمل و نقل، هوا و فضا، مکانیک، برنامه ریزی شهری و عمران و غیره مورد مشاهده قرار دهید.

همچنین بسیاری از دانشجویان این تکنیک را به عنوان یکی از مهمترین واحدهای درسی در طول دوران تحصیلی خود می گذرانند تا این که بتواند به راحتی در دنیای واقعی و شغلی خود از این روش استفاده کرده و از مزایای آن بهره مند شوند. کاربردهای تحقیق در عملیات با توجه به پیشرفت علم و فناوری نیز روزانه در حال گسترش و افزایش می باشد که شما می توانید نمونه های این پیشرفت را در صنعت مشاهده کنید.

پژوهش عملیاتی

کاربردهای تحقیق در عملیات در صنعت

همانطور که اشاره شد، کاربردهای تحقیق در عملیات در صنعت بسیار بیشتر از سایر بخش ها می باشد چرا که هر یک از صنایع نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و هوشمندانه برای رشد و گسترش خود دارند و بی شک استفاده از روش های مختلف پژوهش عملیاتی می تواند تاثیر بسیار شگردی را در هر یک از صنایع داشته باشد. امروزه شرکت ها و کارخانه داران بسیاری از افراد با تجربه در زمینه پژوهش عملیاتی استفاده می کنند تا از بهترین کاربردهای تحقیق در عملیات بهره مند شده و به سود آوری بیشتری دست پیدا کنند.

مزایای تحقیق در عملیات

مزایای استفاده از تحقیق در عملیات در صنایع مختلف

مزایای استفاده از تحقیق در عملیات در صنایع مختلف بسیار فراوان می باشد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در استراتژی های قیمت گذاری
  • استفاده در برنامه ها و استراتژی های کاهش هزینه
  • استفاده در برنامه ریزی های کلان و بلند مدت
  • بهره مندی در چشم اندازها و عملکرد تجاری شرکت ها
  • کمک به افزایش سهام بازار و بازگشت سرمایه
  • افزایش سود حاشیه ای و بالا بردن کیفیت محصولات تولید شده

درباره نویسنده

محمدجعفر (عادل) بزرگ بشر

کارشناس ارشد اتوماسیون فرایندهای کسب و کار با پلتفرم Bizagi

ارسال دیدگاه