شناخت مهندسی صنایع مطلب ویژه

معرفی گرایش های ارشد مهندسی صنایع و بازارکار هر گرایش (آپدیت ۱۳۹۸)

رشته مهندسی صنایع یکی از رشته های پرطرفدار است که می توان گفت بازار کار خوبی دارد‌. با اطلاع از گرایش های ارشد مهندسی صنایع شما هم می‌‌توانید با گرفتن مدرک این رشته کار مورد علاقه خود را پیدا کنید.

مثلا در کارخانجات بزرگ برای مدیریت بخش تولید اگر قرار باشد از بین مهندسین مختلف کامپیوتر، برق و صنایع یک نفر به عنوان مدیرعامل انتخاب شود، بدون شک مهندسی صنایع در اولویت قرار دارد. برای اطلاع از گرایش های ارشد مهندسی صنایع و بازار کار آن بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

بهینه سازی سیستم یکی از گرایش های ارشد مهندسی صنایع

با توجه به تغییراتی که در گرایش های ارشد مهندسی صنایع اعمال شده است طبیعتا دانشجویان مهندسی صنایع و داوطلبین کنکور ارشد مهندسی صنایع باید در خصوص این گرایش ها اطلاعات به روزی به دست آورد که در اینجا با ما ده مورد از گرایش های ارشد مهندسی صنایع را شرح خواهیم داد. لازم است بدانید یکی از مهمترین این گرایش ها، گرایش بهینه سازی سیستم ها می باشد که می توان گفت این گرایش پیچیده ترین و مهمترین امتحان ورودی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع را دارد.

با این وجود بدون شک افرادی که قصد قبولی در این گرایش را دارند باید عزم خود را جزم کرده و برای امتحان ورودی آن آمادگی کامل داشته باشند. در این گرایش ارشد مهندسی دروسی که امتحان گرفته می شود نسبت به دیگر گرایش های ارشد مهندسی صنایع تخصصی تر است و طبیعتا سختی های خود را دارد.

به طوری که فارغ التحصیلان این گرایش می توانند کارهایی چون برنامه‌ ریزی در پروژه ‌های مختلف، مدلسازی، بررسی مشکلات و ارائه بهترین الگوها در کارخانه ها و موارد دیگری را انجام دهند. لازم است بدانید این گرایش دارای ۳۲ واحد درسی بوده که ۱۲ واحد آن دروس اجباری و دوازده واحد دروس اختیاری است و ۸ واحد آن نیز به پایان نامه و سمینار اختصاص دارد.

بهینه سازی سیستم یکی از گرایش های ارشد مهندسی صنایع

معرفی گرایش مدیریت نوآوری و آینده پژوهی

یکی دیگر از گرایش های ارشد مهندسی صنایع، گرایش مدیریت نوآوری و فناوری است که در اینجا منظور از مدیریت نوآوری و فناوری و فعالیت هایی می باشد که به تجاری سازی محصولات منتهی شده و باید در آن از جدیدترین فناوری ها بهره گیری شود. لازم است بدانید با وجود اینکه دانشجویان این گرایش می تواند با آخرین دستاوردهای فناوری در زمینه صنعت آشنا شوند، طبیعتا بازار کار این گرایش نیز خوب بوده و به طور کلی تمرکز این گرایش بر روی مسائل و نیازهای عملیاتی و اداری که به مدیریت طراحی، توسعه و تجاری سازی محصولات وابسته است می باشد.

گرایش آینده پژوهی نیز دیگر گرایش رشته مهندسی صنایع می باشد که می توان گفت تلفیقی از علوم مهندسی و مدیریت است. با این وجود دانشجویان این رشته متخصصانی هستند که دارای قدرت تخیل، پیش بینی و تصمیم گیری صحیح در عرضه‌ های خرد و کلان می باشند. این رشته نیز با تربیت متخصصان برای برنامه ریزی های مختلف و تحلیل ها سیاستگذاری بازار کار خوبی دارد.

معرفی گرایش مدیریت نوآوری و آینده پژوهی

مهندسی صنایع گرایش سیستم های سلامت

اگرچه امروزه در حیطه مراکز سلامت، تغییرات زیادی نسبت به گذشته به وجود آمده است و مشاهده می شود که نیروهای متخصص و امکانات بسیار خوبی در بیمارستان ها و کلینیک ها وجود دارد، اما همچنان هم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که لازم است در صدد حل آن برآییم. در اینجا باید به فکر ارائه راه حل هایی بهتر بود تا بتوان عملکرد و بهره ‌وری سیستم سلامت را افزایش داد.

می‌ توان گفت یکی از گرایش های ارشد مهندسی صنایع که می‌ تواند یاری ‌گر در این زمینه باشد، گرایش سیستم های سلامت بوده که با استفاده از این سیستم ها می توان صف های انتظار در بیمارستان ها که مشکلات زیادی به وجود می ‌آورند و موجب نارضایتی بسیاری از بیماران می‌ شود را به فراموشی سپرد به صورتی که امروزه سیستم های پیشرفته ای برای نوبت دهی در کلینیک ها و بیمارستان ها و همچنین تسویه حساب وجود دارد.

از جمله دیگر اموری که توسط این سیستم ها در بیمارستان ها و کلینیک ها صورت می ‌گیرد، برنامه ‌ریزی برای کار دکترها و پرستاران بوده که این امر نیز جزو مباحث مهم در بیمارستان ها می باشد. از طرفی توجه داشته باشید ساعات ورود و خروج به اتاق عمل نیز باید توسط چه سیستمی مناسب کنترل شده تا بتوان بهترین بهره وری را از اتاق عمل در بیمارستان ها کرد.

مهندسی صنایع گرایش سیستم های سلامت از گرایش های مهندسی صنایع

مدیریت مهندسی از دیگر گرایش های ارشد مهندسی صنایع

اگر به دنبال انتخاب یکی از گرایش های ارشد مهندسی صنایع هستید که از رشته های شناخته شده، با سابقه و پول ساز باشد به شما پیشنهاد می شود که گرایش مدیریت مهندسی را انتخاب کنید. این گرایش به گونه‌ ای است که در آن با بهره گیری از اصول علم مدیریت در کنار دانش مهندسی می ‌توان در زمینه‌ های اقتصادی، تجاری و مدیریتی در سازمان ها و شرکت های صنایع مختلف مسائل را حل نمود.

با این وجود می‌ توان گفت یکی از مهمترین بازارهای کار این گرایش، مدیریت علمی در بخش های مختلف تولیدی و خدماتی می باشد. این گرایش نیز دارای ۳۲ واحد درسی بود که ۱۲ واحد آن اجباری، ۱۲ واحد اختیاری و ۸ واحد پایان نامه و سمینار است.

مدیریت مهندسی گرایش های ارشد مهندسی صنایع

مهندسی صنایع گرایش مدیریت پروژه

گرایش مدیریت پروژه از آن دسته از گرایش های ارشد مهندسی صنایع است که بازار کار آن برای افراد به گونه‌ ای بوده که می‌ تواند برای هدف گذاری و مدیریت پروژه، مدیریت هزینه و زمان پروژه، مدیریت مالی و حسابداری پروژه، بکارگیری ابزارهای نوین و پیشرفته در مدیریت پروژه فعال باشد.

به طوری که لازم است بدانید با وجود پیشرو بودن صنعت نفت در کشور و درگیر بودن اقتصاد با این صنعت، طبیعتا پروژه های عظیمی در میادین نفت و گاز بوده که نیاز به مهندسی دارد.

با این وجود لازم به ذکر است که بدانید فارغ التحصیلان رشته مدیریت پروژه در گرایش نفت و گاز، اولویت های استخدامی وزارت نفت خواهند بود که این امر موجب شده است تا بتوان گفت از نظر افراد زیادی این گرایش در میان دیگر گرایش های ارشد مهندسی صنایع، بهترین بازار کار را به خود اختصاص داده است.

مهندسی صنایع گرایش مدیریت پروژه از گرایش های مهندسی صنایع

گرایش مدل سازی سیستم های کلان

به طور کلی در خصوص گرایش مدل سازی سیستم های کلان می توان گفت این گرایش دومین گرایش مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع بوده که درس ریاضی در آزمون این گرایش وجود داشته از این رو فارغ التحصیلان رشته‌ های فنی و مهندسی نیز می ‌توانند برای قبولی در این رشته شانس خود را امتحان کنند و برای آزمون ورودی به این رشته آماده شوند.

در این گرایش به تعلیم و تحقیق در زمینه برنامه‌ ریزی و طرح سیستم‌ های مختلف برای جامعه پرداخته می‌ شود که این سیستم ها معمولا در خصوص سیستم های آبرسانی و فاضلاب، حمل و نقل، انتقال و توزیع کالا، ارتباطات آموزشی یا بهداشتی و تعمیر و توزیع انرژی است.

فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در بازار کار انجام امور برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه استان ها، انجام امور برنامه ‌ریزی در وزارتخانه ها و ادارات کل استان ها و تدریس در موسسات آموزش عالی برای تربیت کردن و متخصصان و برنامه‌ ریزان در سطح کاردانی و کارشناسی مشغول به کار شوند.

گرایش مدل سازی سیستم های کلان

مهندسی صنایع گرایش سیستم های مالی

گرایش سیستم های مالی که از دیگر گرایش های ارشد مهندسی صنایع می باشد تلفیقی از علوم و ریاضی کاربردی، فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتر، ریاضیات مالی و مدیریت مالی می باشد که دانشجویان این رشته ها می تواند برای سیستم های مالی از فناوری محاسباتی و اطلاعاتی پیشرفته در بازارهای مالی استفاده کنند.

هندسی سیستم های مالی برای شرکت‌ های بیمه، واحدهای خزانه ‌داری و بانک ‌های تجاری نیز مهم است با این حال طبیعت بازار کار این رشته نیز خوب بوده زیرا دانش آموختگان این رشته به علت پشتیبانی تحصیلی فنی از توانایی خوبی در درک مسائل ریاضی و مفاهیمی برخوردار هستند.

مهندسی صنایع گرایش سیستم های مالی

گرایش لجستیک و زنجیره تامین

گرایش لجستیک و زنجیره تامین گرایشی بوده که در لغت به معنای مدت زمانی است که برای مهیا کردن منابع مورد نیاز می باشد. وظیفه اصلی این رشته مدیریت شخصی برنامه ریزی، اجرا و کنترل جریان مستقیم و معکوس مواد است.

بازار کار برای این گرایش به گونه‌ ای است که متخصصین آن می‌ توانند برای طراحی و طرح ریزی، پیاده سازی و بهبود عملکرد زنجیره های تامین و فرآیندهای جاری با تاکید بر جنبه های مهندسی اقدام به کار کنند. همچنین شما می توانید برای اطلاع دقیق تر از بازار کار این رشته با مشاوران متخصص در این زمینه در ارتباط باشید.

گرایش لجستیک و زنجیره تامین از گرایش های مهندسی صنایع

حمل و نقل ریلی از دیگر گرایش های ارشد مهندسی صنایع

و اما آخرین دسته از گرایش های ارشد مهندسی صنایع، گرایش حمل و نقل ریلی می باشد. که این گرایش با هدف توسعه مدیریت و برنامه ریزی در راه آهن کشور راه اندازی شده است. این رشته در دوره کارشناسی ارشد مهندسی صنایع ترکیبی از دروس نظری و برنامه‌ های تحقیقاتی می باشد.

لازم است بدانید دانشجویان این گرایش بعد از فارغ التحصیلی می‌ توانند در زمینه ‌های برنامه‌ ریزی، نظارت طراحی و مدیریت بر سیستم‌ های تامین مالی در حمل و نقل ریلی پاسخگوی نیازهای کشور باشند و با این حال می توان گفت این رشته نیز از بازار کار خوبی برخوردار است. حال با توجه به آنچه در خصوص گرایش های این رشته بیان کرد دانشجویان عزیز می توانند متناسب با سلیقه و توان خود در گرایش خاص امتحان ورودی بدهند.

درباره نویسنده

محمدجعفر (عادل) بزرگ بشر

کارشناس ارشد اتوماسیون فرایندهای کسب و کار با پلتفرم Bizagi

۲ نظر

ارسال دیدگاه