ارائه مدلی پویا برای شرکتهای کوچک و متوسط در ایران:
مهندسی صنایع// آمارها نشان میدهد که سازمانهای کوچک و متوسط عموماً با معضلات مدیریتی موابه بوده و عمدهترین دلایل شکست آنها ریشه در سوء مدیریت، خصوصاً مدیریت استراتژیک دارند. در این پایان نامه، با تلاش شده تا مدلی ارائه شود که در عین جامع و کامل بودن، از پیچیدگیهای ذاتی SME ها کاسته و بهعنوان ابزاری کارآمد، مدیران ارشد را در تصمیم سازی یاری دهد.
مسئله تحقیق عبارت ست از شناسایی متغیرها و روابط مابین آنها در SME ها. مدل بر ا ساس متد پویایی سیستم با تکیه بر روابط علّی و شبکههای بازخورد با تمرکز بر تناظر روابط حاکم بر روح سازمان با توابع و متغیرهای ریاضی سعی در شبیهسازی رفتار سازمان دارد. مدل عمومی شامل 10 زیرسیستم بوده که مستقل از هم قابل برنامه ریزی بوده و در ارتباط با یکدیگر برهم کنشهای درونسازمانی را تبیین میکنند.
در ادامه فرضیهای که با اقتباس از مباحث واقعی مشاوره در صنعت بوده تحت فرایند سناریوسازی به مدل شبیهسازی تبدیل شده و تشریح میگردد. فرضیه ازاین قرار است که اگر به جای تولید از ابتدا در یک سناریوی کارآفرینی تولید، برای مدتی به فروش با سرمایهگذاری به مراتب کمتر پرداخته و شبکه مشتریان را شکل دهیم و سپس تولید را آغاز کنیم احتمال موفقیت سازمان بیشتر خواهد بود.
با تعریف متغیری به نام سوییچ تولید به عنوان تابعی از شبکه مشتریان وفادار فرضیه به مدل اضافه شده و مورد آزمون قرار میگیرد. پس از شبیهسازی طی 5 سال و مقای سه نرخ بازگشت سرمایه خروجی سناریو و شرایط تولید از ابتدا و شرایط بازرگانی صرف طی 5
سال، شاهد رشد حدود 4 برابری نرخ بازگشت سرمایه در شرایط فرضیه هستیم.
کسب وکارهای کوچک و متوسط موتور محرک اقتصاد هستند اما آمارهای جهانی نشان میدهد که 55 درصد کسب وکارهای کوچک .و توسط تولیدی به پنج سالگی نرسیده و از مرحله اول چرخه عمر خود خارج نمیشوند. این عدد در ایران 87 % ذکرشده است. یکی از دلایل پرهیز از درگیر کردن سرمایههای ملی در قالب سرمایه گزاری روی کسب وکارهای کوچک و متوسط ، احتمال بالای شکست در این پروژههایی ست.