جزوه آموزشی

آموزش اصول اندازه گیری و متره و صورت وضعیت نویسی

اصول اندازه گیری

اصول اندازه گیری و متره، برآورد و آنالیز هزینه ، منابع و مصالح ،صورت وضعیت نویسی:

مهندسی صنایع// اصول اندازه گیری و متره:

متره و برآورد (به انگلیسی: Quantity surveying and estimating) به فرایند اندازه‌گیری مقدار مصالح مورد نیاز برای اجرای یک پروژه یا محاسبه مقدار مصالح به کار رفته در یک پروژه اجرا شده گفته می‌شود. این اندازه‌گیری‌ها و آنالیزها معمولاً در جدول‌هایی خاص انجام می‌گیرند که به آن‌ها صورت وضعیت گفته می‌شود. متره و برآورد یکی از زیرمجموعه‌های مدیریت پروژه است. به افراد شاغل در این حرفه مترور گفته می‌شود. یک مترور باید درک خوبی از روش‌های ساخت و ساز و هزینه این روش‌ها داشته باشد. متره جهت محاسبه مقادیر و برآورد جهت پیش‌بینی قیمت اجرای پروژه‌های عمرانی کاربرد دارد.

وظایف یک مترور شامل موارد زیر است:

  • مقدار و کیفیت مصالح مورد نیاز
  • برآورد نیروی انسانی مورد نیاز برای اجرای پروژه
  • نرخ دادن در مناقصه ها
  • زمانبندی ساخت و ساز

صورت وضعیت

صورت وضعیت همانگونه که از نام آن بر می‌آید، صورت یا لیستی از وضعیت و مجموعه خدمات انجام شده در پروژه است. در قراردادهای عمرانی مصالح و مواد تهیه شده، حمل این مواد و مصالح، هزینه ساخت و ترکیب مواد و … نیز در صورت وضعیت گزارش می‌شود. هدف از تهیه صورت وضعیت ارائه درخواست مالی از بابت عملیات و خدمات انجام شده برا اساس قرارداد است. با توجه به انواع قراردادها صورت وضعیت به شکل‌ها و در فرمت های مختلفی تنظیم می‌شود. صورت وضعیت فهرست بهایی و متر مربع دو فرمت پرکاربرد و معروف در صورت وضعیت نویسی است. در کل می‌توان اینگونه بیان کرد که صورت وضعیت بسته به نوع پرداخت‌ها در قراردادها تهیه و تنظیم می‌شود. پیمانکار معمولاً در انتهای هر ماه مقادیر کارکرد عملیاتش را در قیمت‌های توافق شده ضرب می‌کند و با ضرائب توافق شده درخواست مالی خود را ارائه کند.

در فایل زیر به صورت کامل در رابطه با این مبحث توضیح داده شده است:

دانلود فایل

درباره نویسنده

فاطمه انتظار

فاطمه انتظار هستم، کارشناس ارشد مهندسی صنایع و سردبیر سایت sanaaie.ir. فعالیت اصلی من محتوانویسی و ویراستاری در زمینه‌های مختلف است. اما در این سایت هدفم این است که مطالب مفید و آموزشی مناسبی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشتۀ صنایع انتشار دهم و مسیر موفقیت آن‌ها را با افزایش مهارت‌هایشان هموار کنم.

ارسال دیدگاه