بخش نرم افزاری ویدیو

فیلم آموزش نرم افزار LATEX به زبان فارسی

آموزش نرم افزار LATEX

آموزش نرم افزار LATEX

لی تکس (LATEX) یک زبان برچسب گذاری دقیقاً مثل HTML به حساب می‌آید. با این تفاوت که با HTML صفحات وب را طراحی می‌کنیم و با لی‌تکس صفحات یک کتاب یا مجله یا یک مقاله را. تمام مجلات و سمینارهای علمی مشهور مقالات را در قالب لی تکس قبول و دریافت می‌کنند، به همین دلیل کسانی که بخواهند مقالات بین المللی منتشر کنند مجبورند با این زبان آشنا شوند.

حسن بزرگ استفاده از LATEX برای مقاله نویسی این است که نویسنده مقاله به جای درگیر شدن با مسائل مربوط به صفحه آرایی مستقیماً بر نوشتن متن تمرکز می کند.

خروجی LATEX مخصوصاً زمانی که متن درای فرمول های فراوان باشد بسیار زیباتر و متناسب تر از WORD Office است. اما مزیت نرم افزار WORD Office در مقایسه با LATEX این است که تصویر مشاهده شده بر روی صفحه نمایش کامپیوتر، همان چیزی است که در نهایت چاپ می شود.

برای نصب و استفاده از این نرم افزار، نرم افزارهای Adobe Acrobat، GSview، Ghostscripct، MikTex و WinEdt را به ترتیب روی کامپیوتر نصب کنید. نرم افزارهای GSview و Ghostscripct برای مشاهده فایل های با پسوند .ps و نرم افزار MikTexبا نصب برنامه ی Yap امکان مشاهده فایل های با پسوند .dvi را به شما می دهد.

چگونه با استفاده از نرم افزار LATEX مقاله بنویسیم؟

برای نگارش مقاله با استفاده از این نرم افزار، با مراجعه به مجله مقصد، فایل الگو یا Template داده شده توسط مجله را دانلود کنید. فایل با پسوند tex را با نرم افزار WinEdt باز کرده و آن را پر کنید. علاوه بر این، فایل های دیگری نیز در کنار آن داده می شود که وجود آن ها برای کامپایل شدن متن ضروری است. فرمول نویسی و اضافه کردن عکس و… در این نرم افزار از قواعد خاصی پیروی می کنند که در آینده به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

/مدرس این فیلم آموزشی، جناب دکتر فرشاد ترابی میباشند.

دانلود رایگان ویدیو آموزش نرم افزار لی تکس به زبان فارسی 

درباره نویسنده

محمدجعفر (عادل) بزرگ بشر

کارشناس ارشد اتوماسیون فرایندهای کسب و کار با پلتفرم Bizagi

ارسال دیدگاه