شش سیگما
شش سیگما یک روش رسمی برای اندازه گیری، تجزیه و تحلیل ، بهبود و کنترل فرایندها می باشد. این روش آماری وقوع عیب را از سطح ۳ سیگما یا ۶۶,۸۰۰ عیب در میلیون به سطح ۶ سیگما یا کمتر از ۴ عیب در میلیون کاهش می دهد.
6 سیگما یک استراتژی تحول سازمانی است که موجب توسعه و گسترش متدهای مدیریتی، آماری و نهایتاً حل مشکلات شده و به کمپانی امکان جهش و تحول را می دهد. شرکت موتورولا، در سالهای دهه ۱۹۸۰ برای نخستین بار شش سیگما را رایج ساخت. شرکت الید سیگنال در اوایل دهه ۱۹۹۰ آن را به کار بست و شرکت جنرال الکتریک آن را به پرطرفدارترین فلسفه مدیریتی تاریخ تبدیل نمود.
شش سیگما یک نگرش منضبط، داده محرک و روشی برای حذف عیبها در هر فرایند و محصول می باشد. این فرایند از ساخت تا فروش را در برمی گیرد و شامل همه محصولات و خدمات ارایه شده از سوی یک سازمان می گردد.