MCDM
تصميم گيري فرآيندي است خاص شامل پیش بینی، ارزیابی و مقایسه نتایج راه حل های موجود و انتخاب قطعی یک راه حل برای رسیدن به اهدف مطلوب است که اصطلاحا تحت عنوان تصمیم گیری چند معیاره شناخته می شود.
در مسائل تصمیم گیری، مشکل پیدا کردن بهترین گزینه در حضور چندین معیار سنجش است و نه یک معیار. به عنوان مثال در انتخاب یک گوشی همراه معیارهایی همچون برند گوشی، ابعاد، حافظه، ویژگی های دوربین و رنگ آن می تواند دخیل باشد که در گوشی های موجود این معیارها هر کدام از قوت و ضعفی برخوردار می شوند و تصمیم گیری اینکه کدام گوشی جهت خرید انتخاب شود مشکل می گردد.
یا در سطوح سازمانی می توان انتخاب بهترین تامین کننده جهت خرید اقلام موردنیاز را مثال زد. تامین کنندگان هر کدام با توجه به معیارهایی مانند هزینه، نرخ ضایعات، کیفیت، مدت زمان تحویل و گارانتی متفاوت هستند. تامین کننده ای که هزینه بیشتری دارد ممکن است گارانتی و کیفیت بهتری را ارائه نماید از طرفی تامین کننده ای دیگر با هزینه فروش کمتری، ممکن است کیفیتی پایین تر داشته باشد. مسائل تصمیم گیری در چنین مواردی پدید می آید که گزینه هایی جهت انتخاب با معیارهایی متفاوت وجود دارد.
محتوای این فایل آموزشی:
ANP گام به گام
ANP سوپر ماتریس
AHP فازی
TOPSIS فازی