جزوه آموزشی مقاله/ یادداشت

اسلایدهای آموزشی ” مدیریت پروژه و دفتر مدیریت پروژه (PMO)”

PMO

آموزش PMO:

مهندسی صنایع//  امروزه و با گسترش روزافزون پروژه‌های عظیم عمرانی و تمایل سازمان‌های مختلف برای تعریف راهکارهای اقتصادی خود به صورت پروژه، کنترل و مدیریت بخش‌های مختلف این پروژه‌ها (نظیر مدیریت زمان، هزینه و تخصیص منابع) به دغدغه اصلی مدیران ارشد هر سازمان پروژه‌محوری بدل گشت.

این مشکلات و بسیاری دیگر از این دست، مدیران ارشد را به فکر ایجاد واحدی مستقل در بدنه سازمان خود با نام «دفتر مدیریت پروژه (PMO)» انداخت تا بتوانند علاوه بر پوشش ضعف‌های سیستم مذکور، از این واحد به عنوان یک رکن اساسی در توانمندسازی و ایجاد موفقیت در سازمان‌های پروژه‌محور بهره جویند؛ تا جایی که ایجاد این دفتر، بهترین راه حل و مهمترین پدیده مدیریت پروژه در دهه اخیر شناخته شده است.

مساله‌ای که توجه بسیاری از مدیران پروژه‌ها را به خود معطوف کرده است محدودیت منابع، نحوه تخصیص آن و هزینه‌هایی است که در پروژه‌ها پرداخت می‌شوند. لذا مدیران پروژه‌ها تلاش می‌کنند با اعمال راهکارهای مناسب، اطمینان حاصل کنند که منابع به‌صورت اثربخش و کارا در پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در صورت استقرار دفتر مدیریت پروژه در کنار سایر بخش‌های سازمان می‌توان از بهبود عملکرد پروژه‌ها در زمینه‌های مختلفی چون محدوده، هزینه،کیفیت، زمان و رضایت مشتریان اطمینان حاصل نمود.

در ‌این‌گونه دفاتر سعی شده است تا با ترغیب پروژه‌ها به استفاده از فرایندها، رویه‌ها و ابزارهای سازگار و کارآمد در مدیریت پروژه، منافع سازمان را چه ازلحاظ معیارهای کمی و چه ازلحاظ شاخص‌های کیفی تضمین کرد.

«یک دفتر مدیریت پروژه (PMO)، یک واحد یا بدنه سازمانی است که می‌تواند مسئول مدیریت متمرکز و هماهنگ پروژه‌های زیرمجموعه قلمرو خود باشد. مسئولیت یک PMO می‌تواند دامنه‌ای شامل تدارکات، پشتیبانی، وظایف مدیریت پروژه تا مسئولیت واقعی مدیریت مستقیم یک پروژه را در برگیرد.»

بر طبق آمارهایی که در سال ۱۳۸۹ توسط سازمان مدیریت صنعتی ایران منتشر شد، بیش از ۶۴٪ شرکت‌ها از دفتر مدیریت پروژه بی‌بهره‌اند و اکثر شرکت‌هایی هم که مدعی ایجاد این دفتر در سازمان خود هستند، تنها برنامه‌ریزی و کنترل پروژه را انجام می‌دهند و از باقی مزایا و وظایف PMO اطلاعی ندارند!

همین موضوع الزام آشنایی با مفاهیم دفتر مدیریت پروژه را مشخص می‌کند تا سازمان‌ها و شرکت‌های وطنی هم از این پدیده مدیریت پروژه قرن بی‌بهره نمانند!

در فایل زیر اسلایدهای آموزشی به کارگیری دفتر مدیریت پروژه (PMO)، به صورت کاربردی بیان شده است:

دانلود فایل

 

درباره نویسنده

فاطمه انتظار

فاطمه انتظار هستم، کارشناس ارشد مهندسی صنایع و سردبیر سایت sanaaie.ir. فعالیت اصلی من محتوانویسی و ویراستاری در زمینه‌های مختلف است. اما در این سایت هدفم این است که مطالب مفید و آموزشی مناسبی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشتۀ صنایع انتشار دهم و مسیر موفقیت آن‌ها را با افزایش مهارت‌هایشان هموار کنم.

یک نظر

ارسال دیدگاه