محمد اسلم حسین بر1؛ عبدالحمید صفایی قادیکلایی 2؛ مهرداد مدهوشی3
1دانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه مازندران
2دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه مازندران
3استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه مازندران
چکیده
در پژوهش حاضر، عواملی بررسی میشوند که شرکتها را تشویق، ترغیب یا مجبور میکنند فرایندهای تولید را تغییر دهند؛ بهگونهایکه تبعات زیستمحیطی و اجتماعی آنها به حداقل برسد، اما برای شرکتها صرفة اقتصادی نیز داشته باشد. تأکید این تحقیق بر روابط میان این محرکها و تأثیرگذاری متقابل بر یکدیگر است. این پژوهش، توصیفی است و بهصورت موردپژوهی در صنعت قطعات پلاستیک خودرو ایران انجام شده است. پس از شناسایی محرکهای تولید پایدار ، بومیسازی انجام گرفت و درنهایت، ده محرک تأیید شدند. سپس با استفاده از روش دیماتل خاکستری، تحلیل روابط محرکها انجام گرفت. در محیط کلان، قوانین و رسانهها و در محیط خرد، رقبا و مشتریان تأثیرگذارترین عوامل بهشمار میروند. مزایا و منافع تجاری و شرکا و همکاران، آثار محرکهای علی را به محرکهای معلول منتقل میکنند. مدیران، صاحبان و کارکنان، تأثیرپذیرترین عوامل بهشمار میروند.
کلیدواژه ها
تولید پایدار ؛ دیماتل خاکستری؛ محرکها و مشوقهای پایداری