مفهوم کایزن یا بهبود مستمر
مهندسی صنایع// کایزن به معنی بهبود مستمر و پیوسته توأم با مشارکت همه ی افراد در یک سازمان یا شرکت است که میتواند به عنوان یک فرهنگ فراگیر عرصه های مختلف اندیشه، آموزش و پرورش و کار و تولید را در کلیه ابعاد فردی و اجتماعی در برگیرد. در چنین کارگر از مدیر خود و مدیر از ایده ها، آرا، افکار و نظرات نظرات کارگر خود بهره میبرد.
مدل کیفیت که توسط والتر شوهارت در آمریکا مورد استفاده قرارگرفت با نگرشی جدید در سال 1591 توسط ایشی کاوا به عنوان تضمین کیفیت به کار گرفته شد .
پس از مدتی ژاپنی ها به این نتیجه رسیدند که این روش باید متناسب با فضای فرهنگی و کاری ژاپن بهبود یابد . به همین دلیل از سال 1599 میلادی روش های جدید کنترل کیفی ژاپنی که امروزه کایزن نامیده می شود به طور وسیع در اکثر سازمانهای تولیدی و غیر تولیدی ژاپن به اجرا درآمد.
در ادامه به طور کامل به بررسی روند بهبود مستمر در ژاپن و بکارگیری آن در هر سازمانی پرداخته می شود.