مطلب ویژه مقاله/ یادداشت

تحلیل کسب و کار و گواهینامه PBA

تحلیل کسب و کار و گواهینامه PBA

گواهینامه PBA چیست؟ (مدرک تحلیلگر حرفه ای کسب و کار (Professional Business Analysis (PMI-PBA)

مهندسی صنایع// گواهینامه (PMI-PBA) یکی از گواهینامه‌های مهم حوزه تحلیل کسب و کار و مدیریت پروژه است که به سرعت مورد توجه کارشناسان این حوزه قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل کسب و کار، تبدیل به یک شایستگی حیاتی درسازمان و  پروژه گردیده، است.

انجمن مدریریت پروژه آمریکا (PMI) در تاریخ دوم  نوامبر ۲۰۱۵، مدرک حرفه ای  تحلیلگر کسب و کار را برای متخصیص این حوزه معرفی نمود. علاوه بر این مدرک تحلیلگر حرفه ای کسب و کار ( (Professional in Business Analysis (PMI-PBA) دارای اعتبار بسیار بالایی در سطح جهان می باشد و نیازمند ترکیبی از آموزش آنالیز کسب و کار، تجربه کاری بر روی پروژه، آزمون اصول آنالیز کسب و کار، شیوه ها، ابزارها، و تکنیک ها می باشد.

کسانی که مدرک فوق را دریافت میکنند توانایی این را خواهند یافت که با تحلیل وضعیت موجود و شناخت مشکلات و فرصت‌های سازمان ، راه‌حل مناسب و اجرایی را پیشنهاد دهند و در زمان اجرای راه‌حل نیز قسمتی از تیم پروژه باشند و با کمک مدیر پروژه به نتیجه مطلوب برسند.

تجزیه و تحلیل کسب و کار

اگر شما با تیم‌های پروژه کار کنید و یا شناسایی نیازهای سازمان یا توسعه محصول را انجام می‌دهید، یا اگر شما مدیر یک پروژه یا مدیر طرح هستید که تجزیه و تحلیل کسب و کار را در نقش خود انجام می دهد، گواهینامه (PMI-PBA) برای شما مناسب است. گواهینامه (PMI-PBA) می تواند کمک شایانی به پیشرفت حرفه شما نماید.

در طی سالهای اخیر، عنوان و موضوع تحلیل کسب و کار رشد مهمی را در پروژه و طرح داشته است. بازار نشان دهنده این اهمیت می باشد.

درخواست های برای  مدیریت نیازمندیها، ارائه راهکارهای خلاق جهت حل مشکلات کسب و کار، حل مشکلات فنی کسب و کار بسیار زیاد شده است و تحلیل کسب و کار در واقع تبدیل به یکی از مهمترین شایستگی های مدیر پروژه شده است.

اگر بخواهیم حوزه دانش این گواهینامه را به طور خلاصه بیان کنیم، می توان بگوییم مدرک PBA در مورد گرد آوری الزامات پروژه قبل از شروع به اجرای پروژه است.

الزامات و نیازهای مشتری

طبق آمار PMI یکی از ۳ دلیل اصلی شکست پروژه ها عدم دریافت صحیح الزامات و نیازمندی های مشتری و به تبع آن عدم پایه ریزی صحیح پروژه ها است. اگر درک صحیحی از الزامات وجود نداشته باشد، ایجاد خروجی های پروژه و منافع کسب و کار برای سازمان با مشکل مواجه می شود.

گواهینامه PBA به افراد کمک می کند تا با افزایش توانایی های خود در برخورد و تعامل با ذی نفعان اصلی پروژه بتوانند تحلیل و ارزیابی صحیحی از منافع و خروجی های پروژه ارائه دهند.

داشتن این توانایی تبدیل به یک مزیت رقابتی برای مدیران پروژه و دانش مدیریت پروژه می باشد. بدون شک استاندارد سازی و ارتقای علمی آنالیز و تحلیل پروژه ها منافع بسیار زیادی برای سازمان ها خواهد داشت.

دانلود فایل

درباره نویسنده

فاطمه انتظار

فاطمه انتظار هستم، کارشناس ارشد مهندسی صنایع و سردبیر سایت sanaaie.ir. فعالیت اصلی من محتوانویسی و ویراستاری در زمینه‌های مختلف است. اما در این سایت هدفم این است که مطالب مفید و آموزشی مناسبی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشتۀ صنایع انتشار دهم و مسیر موفقیت آن‌ها را با افزایش مهارت‌هایشان هموار کنم.

ارسال دیدگاه