جزوه آموزشی مطلب ویژه

آموزش طراحی پرسشنامه اینترنتی با استفاده از Google Docs

پرسشنامه اینترنتی Google Docs

پرسشنامه اینترنتی

انجام تحقیقات پیمایشی از جمله دغدغه های پژوهشگران علوم اجتماعی است. روشهای سنتی دنیای سنتی را می‌طلبد، منظور این است که سالیان چندی انجام کتبی پرسشنامه ها بعنوان ابزار پیمایش مرسوم بوده است. ولی در حال حاضر در دنیای مدرن هستیم. بعد از پرسشنامه های کتبی حضوری، انواع پستی، تلفنی و … مرسوم شد.

سالیان چندیست که پژوهشگران رو بسوی پیمایش های اینترنتی آورده اند. مسلماً نقاط ضعف این نوع روشها را نباید کتمان کرد. قصد ما پرداختن به این مسائل نیست، فقط باید اشاره کرد، راهیست که بالاخص در کشور خودمان در ابتدای آن هستیم. محققان جدای از آموزش این روشها و گسترش و فرهنگ‌سازی آن لازم است جهت برطرف کردن نقاط ضعف این روشها کوشا باشند.

انواع روشهای طراحی و مدیریت پرسشنامه های اینترنتی:

دو نوع کلی این پرسشنامه وجود دارد:

پرسشنامه پست الکترونیکی( E-mail Questionnaire)

پرسشنامه اینترنتی تحت وب (Internet/ Internet Web Page Questionnaire)

انواع روشهای ساخت و ارسال این نوع پرسشنامه ها:

۱. ساخت با استفاده از نرم افزار فرونت پیج (Frontpage office)

۲. سایتهای حامی انجام پیمایش های اجتماعی:
سایتهایی که خدمات رایگان دارند ولی محدودیت های خاص را درنظر میگیرند. سایتهایی که بابت مدیریت پرسشنامه های اینترنتی هزینه دریافت میکنند.

Google Docs .۳ هدف اصلی این نوشته آموزشی میباشد.

Google Documents از جمله راههای ساده ایست که به محققان مبتدی کمک می کند با آزمون و خطاهایی این روش را یاد بگیرند. روش ارائه در این نوشته بسیار ساده بوده و به صورت خودآموز است. این نوشته، از مراحل اولیه تا انتهایی اجرای یک پیمایش را معرفی میکند. امید است با مطالعه دقیق آن ضمن آموزش مطلبی مفید، محقق را در برطرف کردن نقاط ضعف آن راهنما باشید.

در ادامه در  فایل زیر به طور کامل طراحی پرسشنامه به صورت اینترنتی توضیح داده می شود:

دانلود فایل

درباره نویسنده

فاطمه انتظار

فاطمه انتظار هستم، کارشناس ارشد مهندسی صنایع و سردبیر سایت sanaaie.ir. فعالیت اصلی من محتوانویسی و ویراستاری در زمینه‌های مختلف است. اما در این سایت هدفم این است که مطالب مفید و آموزشی مناسبی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشتۀ صنایع انتشار دهم و مسیر موفقیت آن‌ها را با افزایش مهارت‌هایشان هموار کنم.

ارسال دیدگاه