بخش نرم افزاری شناخت مهندسی صنایع مطلب ویژه

معرفی نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع

نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع

آیا یک مهندس صنایع فقط به یادگیری نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع می تواند اکتفا کند؟ یادگیری نرم افزارهای فرا رشته ای چه تاثیری برای مهندسان صنایع دارد؟ یک مهندس صنایع برای اینکه بتواند در فعالیت های مختلف شرکت کند و در زمینه های دیجیتال مارکتینگ، یا برای شرکت در تیم های استارتاپ موفق عمل کند، نیاز است علاوه بر نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع و نرم افزارهای تخصصی اقدام به یادگیری نرم افزارهای فرا رشته ای کند.

اهداف یادگیری نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع

یادگیری هر نرم افزاری با اهداف گوناگون صورت می گیرد. عده ای از افراد برای پیشرفت شغلی مجبور به یادگیری نرم افزار می شوند و برخی دیگر ممکن است به خاطر رشته دانشگاهی خود اقدام به یادگیری یک نرم افزار کنند. از دیگر عواملی که ممکن است هدف افراد برای یادگیری نرم افزار باشد، کسب درآمد می باشد. بنابراین عوامل مختلفی سبب می شود تا افراد سراغ یادگیری نرم افزارها و مهارت های فرا رشته ای روند.

برخی از افراد به دلیل قرار گرفتن در تیم های استارتاپی مجبور می شوند به سراغ موقعیت های جدید رفته و یادگیری نرم افزارهای مختلف را آغاز کنند. آیا در مورد یادگیری نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع چیزی می دانید؟ مهندسی صنایع نیازمند یادگیری نرم افزارهای کاربردی و تخصصی است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با مهمترین نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع آشنا کنیم.

نرم افزارهای تخصصی مهندسی صنایع

نرم افزارهای تخصصی مهندسی صنایع

یادگیری نرم افزارهای تخصصی برای مهندسان صنایع نیز یکی از الزامات است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. از جمله مهمترین نرم افزارهای تخصصی کاربردی برای مهندسان صنایع می توان به نرم افزار  Arenaشبیه سازی سیستم ها،  LINGOبهینه سازی سیستم ها، Primavera برنامه ریزی و کنترل پروژه،Minitab  کنترل کیفیت آماری و همچنین نرم افزار COMFAR اقتصاد سنجی و امکان سنجی اشاره نمود.

Arena نرم افزار پرکاربردی است که در حوزه شبیه سازی کمک می کند در واقع شبیه سازی سیستم های پیشامد به کمک این نرم افزار انجام می شود. علاوه بر این مدل سازی شی گرا را نیز می توان به کمک این نرم افزار انجام داد.

نرم افزار Lingo نرم افزاری است برای مباحث تحقیق در عملیات و بهینه سازی ریاضی، این نرم افزار مدل های بهینه سازی تحقیق در عملیات را به خوبی تجزیه و تحلیل می کند.

نرم افزارMinitab  به جهت کنترل کیفیت آماری استفاده می شود که برای کار روی اعداد و تجزیه و تحلیل داده های خام کاربرد دارد. این نرم افزار در زمینه های مختلف آماری مثلا کاربرد آمار در صنعت و اقتصاد به کار می رود.

در نهایت نیز می توان گفت نرم افزار Primavera به عنوان یکی دیگر از نرم افزارهای تخصصی رشته مهندسی صنایع می باشد که برای مدیریت پورتفولیوی پروژه به کار می رود. لازم است بدانید این نرم افزار از کاربردی ترین نرم افزارهای زمانبندی کنترل پروژه در ایران به شمار می آید.

مهم ترین نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع

معرفی مهم ترین نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع

یکی از مهم ترین نرم افزارها برای مهندسان صنایع Expert Choice است. Expert Choice نرم افزاری قوی است که برای تصمیم گیری چند معیاره بر طبق روش AHPبه کار می رود. این نرم افزار برای نمودار و گراف ها جهت نتایج و عملکرد ها به کار می رود.

نرم افزار شبیه سازی vensim یکی دیگر از نرم افزارهای مهم در حوزه مهندسی صنایع به شمار می رود که جهت درس تحلیل سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزار برای شبیه سازی و مدل های مفهومی، ایجاد دیاگرام و تجزیه و تحلیل و مستند سازی به کار می رود. vensim هوشمند در پویایی شناسی سیستم کاربرد دارد.

نرم افزار MATLAB  یک زبان سطح بالا بوده که دارای محیطی جذاب است. این نرم افزار بر اساس زبان برنامه نویسی c توسعه پیدا کرده است. این نرم افزار طیف کاربردی گسترده ای دارد و جهت پردازش تصویر، ارتباطات، تست و اندازه گیری، مدلسازی مالی و زیست شناسی محاسباتی به کار می رود. گفتنی است که با توجه به اهمیت و کاربردی که نرم افزارها در رشته مهندسی صنایع و همچنین تأثیری که این نرم افزارها در فعالیت های کاری مهندسان صنایع دارد، برآن شدیم برخی دیگر از کاربردی ترین نرم افزارها را برای دانشجویان و فعالان حوزه مهندسی صنایع معرفی نماییم.

نرم افزار Microsoft Excel

نرم افزار Microsoft Excel

رشته های مهندسی صنایع دارای حوزه های علمی متنوعی است که هر کدام دارای کاربردهای مختص به خود هستند. مهندسان صنایع علاوه بر دانش و اطلاعاتی که در زمینه این رشته به دست می آورند، نیاز است که برای سازمان دهی داده ها، تنظیم گزارشات و انجام محاسبات از نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع استفاده کنند. بهترین گزینه ای که می توان برای این فعالیت ها به کاربرد، نرم افزار اکسل می باشد.

اکسل یک نرم افزار قدرتمند است که برای کسب مهارت در حوزه مهندسی صنایع کاربرد فراوان دارد. یکی از نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع نرم افزار Microsoft Excel می باشد. محاسبات ریاضی و ترسیم نمودار با ابزارهای گرافیکی را می توان به کمک این نمودار انجام داد.

در این نرم افزار تمامی ویژگی های اصلی نرم افزارهای صفحه گسترده وجود دارد. جداولی که به صورت ردیف و ستون تشکیل شده اند، را می توان با کمک داده ها برای محاسبه به کار برد. با رسم توابع و نمودارهای این نرم افزار می توان به تجزیه و تحلیل آماری پرداخت.

نرم افزار Comfar Expert

Comfar Expert یکی دیگر از نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع

کامفار یکی از نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع است که جهت مطالعات اقتصادی مهندسی مانند شبیه سازی و تحلیل فرایند مالی، امکان سنجی و طرح توجیه فنی و اقتصادی به کار می رود. نرم افزار کامفار را سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد تدوین کرده است. نرم افزار کامفار قابلیت تطابق با زبان فارسی را دارد.

این نرم افزار از مهمترین نرم افزارهای تحلیل مالی در جهان به شمار می آید. افرادی که می خواهند در حوزه مالی و امکان سنجی طرح های توجیهی فعالیت کنند، لازم است با نرم افزار کامفار آشنا شوند. این نرم افزار کاربردی برای مهندسان صنایع و رشته های مدیریت و اقتصاد کاربرد بسیار وسیعی دارد. دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته مهندسی صنایع می توانند با یادگیری این نرم افزار اطلاعات کافی در زمینه تحلیل مالی به دست آورند.

نرم افزار اس پی اس اس

spss از جمله مهم ترین نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع

از بین مهمترین نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع می توان نرم افزار SPSS / اس پی اس اس را نام برد. این نرم افزار جهت تحلیل آماری در علوم اجتماعی به صورت گسترده کاربرد دارد. برای مدیریت داده ها ، مستند سازی داده در مهندسی صنایع نیز می توان از نرم افزار اس پی اس اس استفاده کرد.

تحلیل داده های مهندسی صنایع به کمک این نرم افزار  در سه مرحله انجام می شود. در گام اول باید داده های خام را وارد کرد و پس از آن داده ها را در یک پرونده ذخیره کرد. در گام دوم لازم است تحلیل مورد نیاز برای داده ها مشخص گردد. در گام سوم نوبت به وارسی برونداد می رسد.

 نرم افزار  WinQSB 

نرم افزار WinQSB

یکی از نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع نرم افزار  WinQSBاست که به عنوان نمونه ای از نرم افزارهای ساده کامپیوتری شناخته شده است. این نرم افزار ۱۹ زیر مجموعه از مهمترین دروس مهندسی صنایع را دارا می باشد. بنابراین یادگیری این نرم افزار از اساسی ترین نیازهای رشته مهندسی صنایع می باشد.

نرم افزار  GAMS

نرم افزار  GAMS

نرم افزار GAMS یکی از نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع است که در مسائلی مانند عدد صحیح، مختلط، برنامه ریزی خطی و غیر خطی و … به کار برده می شوند. این نرم افزار شامل انواع محدودیت ها بوده و متغیرهای تعریف شده در آن تابع هدف هستند. نرم افزار GAMS از نرم افزارهای پرقدرت تحقیق در عملیات به شمار می آید.

نرم افزار  AutoCAD

نرم افزار  AutoCAD

یک نرم افزار پر کاربرد برای رسم نقشه های صنعتی و مهندسی که می توان برای مهندسی صنایع به کار برد، نرم افزار اتوکد می باشد. کاربران این نرم افزار در محیط های دو بعدی و سه بعدی کار می کنند. میکرواستیشن  به عنوان رقیب نرم افزار اتوکد در بازار موجود می باشد.

نرم افزار lindo

نرم افزار lindo

یکی دیگر از نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع که نیاز است مهندسان صنایع با آن آشنا شوند، نرم افزار lindo می باشد. این نرم افزار در حل مسائل تحقیق در عملیات به کار می رود. نرم افزار lindo مسائل کنترل خطی را با سرعت بسیار بالا حل می کند و نتیجه این مسائل را با تحلیل حساسیت ارائه می دهد. مهندسان صنایع می توانند از این نرم افزار برای مسائل بهینه سازی استفاده کنند.

نرم افزار ms project

نرم افزار ms project یا مایکروسافت پروجک!

از جمله ضروری ترین نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان صنایع نرم افزار ms project یا مایکروسافت پروجکت می باشد. البته این نرم افزار ممکن است برای استفاده بلند مدت جهت خود اشتغالی مناسب نباشد. MSP را مدیران پروژه ها بر پایه علم مدیریت پروژه می توانند استفاده کنند.

با کمک این نرم افزار مهندسان صنایع می توانند تصویر بزرگی از پروژه را مشاهده کرده و کلیه جزئیاتی که برای رسیدن به هدف نیاز است را در آن وارد کرده و سازمان دهی می کنند. مهندسان صنایع با کمک نرم افزار ms project می توانند ایده های خود را ثبت کرده و آن ها را تبدیل به طراحی های قابل اجرا نمایند.

نظر شما در این رابطه چیست؟ چه نرم افزار های دیگری به مهندسان صنایع پیشنهاد می کنید؟

 

این مطالب هم پیشنهاد می کنیم مطالعه نمایید:

درباره نویسنده

محمدجعفر (عادل) بزرگ بشر

کارشناس ارشد اتوماسیون فرایندهای کسب و کار با پلتفرم Bizagi

ارسال دیدگاه