جزوه آموزشی

آموزش “تکنیک های مستندسازی و ثبت درس آموخته ها در پروژه”

مستندسازی

تکنیک های مستندسازی

مهندسی صنایع//  مستند سازی پروژه: سالانه در کشور پروژه های متعددی اجرا شده، به بهره برداری می رسد اما کمتر طرحی را می توان یافت که امور فنی آن مستند شده باشد. حتی در صورت وجود اسناد و مدارک، قطعاً دستیابی به آنها بسیار دشوار است. در نتیجه، آن گنجینه اطلاعاتی که می توانست تاثیر به سزایی در توسعه فنون مهندسی و کاهش هزینه های پروژه های آتی داشته باشد، برای همیشه به بوته فراموشی سپرده می شود و علیرغم صرف وقت و هزینه، کارهای بعدی مجدداً با سعی و خطا و بدون استفاده از تجربیات گذشتگان از ابتدا شروع می شود.

در یک نگاه جامع” مستند سازی ” عبارت است از مجموعه فرایندی که در آن سیر تکوین و تحقق یک طرح از زمان پیدایش، مطالعه، طراحی، اجرا، نظارت و بهره برداری مورد مطالعه قرار گرفته ، علاوه بر جمع آوری و پردازش و نگهداری اطلاعات موجود، ظرایف و دقایق، روشهای اجرایی، وقایع و رویداد ها، ابتکارات و خلاقیتها، تنگنا ها و مشکلات فنی، راه حلهای پیشنهادی و یا اجرا شده، توصیه ها و پیشنهادات، در قالب گزارش، جدول، نمودار، صوت و تصویر،فیلم و یا نرم افزارهای رایانه ای جهت مخاطبین مختلف با در نظر گرفتن یک سیستم مناسب دسترسی و بهره برداری، تهیه و تولید گردد.

مدیریت درس آموخته ها: مدیریت درس آموخته ها در یک سازمان موفق، جزئی جدانشدنی از فرایندهای کاری است. افراد در سازمان شما، هر لحظه مشغول انجام فعالیت های متنوعی هستند؛ فعالیت هایی که در قالب فرایندها، پروژه ها و وظایف روزمره تعریف شده اند. دست و پنجه نرم کردن با مشکلات متنوعی که در اجرای موفق این فعالیت ها وجود دارد، موجب می شود افراد چیزهای جدیدی یاد بگیرند. اگر این چیزهای جدید را در ابتدای فعالیت می دانستند سریعتر، کم هزینه تر و راحت تر آن را به انجام می رساندند. به این موارد درس آموخته گفته می شود.

درس آموخته ها از درگیر شدن با مساله های دنیای واقعی یا حل آن ها به دست می آیند. درس آموخته ها معمولا بارمنفی دارند که در این حالت دربردارنده سیستم ها، روش ها و فرایندهایی هستند که باید در شرایط مشخص از آن­ها اجتناب نمود. در صورتی که بار مثبت داشته باشند، دربردارنده راه حل مسائلی هستند که اتفاق افتاده است.

در فایل آموزشی زیر به نحوه صحیح مستند سازی پروژه و ثبت درس آموخته ها چرداخته شده است:

دانلود فایل

درباره نویسنده

فاطمه انتظار

فاطمه انتظار هستم، کارشناس ارشد مهندسی صنایع و سردبیر سایت sanaaie.ir. فعالیت اصلی من محتوانویسی و ویراستاری در زمینه‌های مختلف است. اما در این سایت هدفم این است که مطالب مفید و آموزشی مناسبی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشتۀ صنایع انتشار دهم و مسیر موفقیت آن‌ها را با افزایش مهارت‌هایشان هموار کنم.

ارسال دیدگاه