جزوه آموزشی کتاب مطلب ویژه

کتاب آموزشی “سیستم های پردازش تصمیم و سیستم های هوشمند (DSS)”

پردازش تصمیم

پردازش تصمیم و سیستم های هوشمند (DSS)

مهندسی صنایع//  کتاب ” سیستم های پردازش تصمیم و سیستم های هوشمند (DSS) براین باور است که:  مراحل حل یک مسئله ساخت یافته جهت بدست آوردن بهترین راه حل (یا حداقل یک راه حل خوب و کافی) شناخته شده است.

این که آیا  مسئله، پیدا کردن سطح موجودی مناسب و یا انتخاب استراتژی سرمایه گذاری مطلوب، اهداف به روشنی تعریف شده است. اهداف متداول، به حداقل رساندن هزینه و حداکثر کردن سوددهی است.

مدیر می تواند از پشتیبانی پردازش داده ها یا مدل های علمی مدیریت استفاده کند. و سیستم های خبره می توانند بدفعات مفید واقع شوند. در DSS مانند (MSS) سیستم های پشتیبان مدیریت یک مسئله غیرساخت یافته، معمولا درک و بصیرت انسان، پایه ای برای تصمیم گیری است.

مسائل غیرساخت یافته عادی، شامل برنامه ریزی خدمات جدید، اجرا، و انتخاب مجموعه ای از پروژه های تحقیقاتی و توسعه برای سال آینده است.

فقط بخشی از یک مسئله غیرساخت یافته می تواند توسط ابزار پشتیبانی و سیستم های (GSS) گروه سیستم های پشتیبانی ، (ES) تصمیم گیری پیشرفته از قبیل سیستم های خبره مورد پشتیبانی قرار گیرد. جمع آوری اطلاعات از طریق وب برای حل مسائل (KMS) مدیریت دانش غیرساخت یافته م یتواند مفید باشد.

مسائل نیمه ساخت یافته بین ساخت یافته و غیرساخت یافته قرار گرفته است، حل مسائلی که دارای بعضی از عناصر ساخت یافته و عناصر غیرساخت یافته هستند، شامل ترکیبی از روش های استاندارد و قضاوت انسان است.

کین و اسکات مورتون ( ۱۹۷۸ ) به معاملات اوراق قرضه، تنظیم بودجه بازاریابی برای محصولات مصرفی و انجام تجزیه و تحلیل سرمایه به عنوان مسائل نیمه ساخت یافته اشاره کردند.

DSSمدلهایی را برای بخشی از مسائل تصمیم گیری فراهم می‌کند که ساخت یافته هستند. برای این یک DSS می‌تواند کیفیت اطلاعات گرفته شده از آن تصمیمی که بوسیله نه فقط یک راه حل، بلکه طیف  این، یک وسیعی از راه حل های جایگزین به همراه تأثیرات بالقوه آنرا بهبود بخشد.

این قابلیت به مدیران برای درک بهتر ماهیت مسائل و در نتیجه تصمیم‌گیری بهتر، کمک می کند.

در ادامه این کتاب به تفصیل به نحوه استفاده از DSS برای تحلیل تصمیمات می پردازد:

دانلود فایل

درباره نویسنده

فاطمه انتظار

فاطمه انتظار هستم، کارشناس ارشد مهندسی صنایع و سردبیر سایت sanaaie.ir. فعالیت اصلی من محتوانویسی و ویراستاری در زمینه‌های مختلف است. اما در این سایت هدفم این است که مطالب مفید و آموزشی مناسبی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشتۀ صنایع انتشار دهم و مسیر موفقیت آن‌ها را با افزایش مهارت‌هایشان هموار کنم.

ارسال دیدگاه