مقاله/ یادداشت

چطور استرس محیط کار را به بیرون از محیط کار نیاوریم؟

استرس محیط کار

استرس محیط کار

مهندسی صنایع//  بسیاری از افراد هستند که از استرس محیط کار رنجور هستند و مهارت های لازم بر غلبه بر چنین تنش هایی را ندارند، در نتیجه در دراز مدت دچار مشکلات خلقی و رفتاری زیادی می شوند.

اما استرس محیط کاری محدود به ساعت کار شما نیست، بسیاری از افراد این تنش و استرس را بعد از ساعت کاری نیز با خود به همراه دارند. در مطلب زیر، چکیده ای از مقاله ای در همین خصوص و از سایت HBR را بررسی می کنیم.

کریس که در یک استودیو طراحی کار می کند و مدیر ارشد است، دچار اختلال در خواب شبانه شده است. ذهن او هرشب قبل از خواب حجم زیاد وظایف اش در محیط کار را مرور می کند، حالتی که به نشخوار فکری نیز معروف است.

کاترینا، مدیر محصول در یک نشریه ی معتبر به خاطر دریافت ایمیل در هنگام صرف شام، تمرکز خود را از دست می دهد و ذهنش درگیر می شود. مواردی از این دست که بعد از محیط کاری پیامی دریافت می کنید یا حتی مدیران شما با شما تماس می گیرند، می تواند شیفت ذهنی منفی ایجاد کند.

مطابق یک مطالعه ی هفت ساله روی عملکرد افراد شاغل، ناتوانی در تفکیک بین کار و زندگی شخصی، در بین ۱۰ شرایط بسیار تنش آفرین قرار گرفته که افراد در برخورد با آنها بسیار ضعیف عمل می کنند.

فناوری هم در بدتر شدن این شرایط تاثیر داشته است، چرا که با ابزارهای جدید، محل کار فاصله ی چندانی با زندگی ما ندارد. چطور می توان محیط کار را در همان ساعات کاری رها کرد و از ساعات زندگی شخصی لذت برد ؟

با انجام دادن یک سری کارهای روتین در پایان ساعت کاری، یک مانع روانی بین دنیای کاری و زندگی شخصی می توان ایجاد کرد. استراتژی های زیر برای ۲۶ مدیر مختلف به اجرا در آمد، و تعداد افرادی که توانستند این تکفیک را اجرا کنند، از ۴۰ درصد به ۶۰ درصد رسید.

یک کار کوچک انجام دهید: یک تماس تلفنی کوتاه بگیرید، یک سند کاری را امضا کنید یا به یک ایمیل جواب بدهید. به این ترتیب روز کاری خود را با یک نکته ی مثبت تمام کرده اید. این کار حسی به شما می دهد که کار کمتری برای شروع صبح فردا دهید.

یک فهرست از کارهای تان درست کنید: روی یک کاغذ یا در کامپیوترتان، فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید را بنیوسید، و برای آنها اولویت تعیین کنید.

نتیجه بررسی ها روی ۱۰۰۰ کارمند از یک مرکز سلامت نشان داد ایجاد فهرست کار، یکی از سه مهارت اصلی موثر برای افزایش عملکرد کاری و دور شدن از استرس می باشد.

محیط کار خودتان را منظم نگه دارید: محیط فیزیکی کارخودتان را مرتب نگه دارید تا صبح روز بعد با انرژی کارخودتان را شروع کنید. نتایج یک بررسی نشان می دهد وقتی افراد میز کار خود را بدون مرتب کردن رها می کنند، استرس که در آن روز کاری متحمل می شوند به روز بعد نیز منتقل خواهد شد.

یک کار را انتخاب کنید که نمادی ازاتمام روز کاری است: قفل کردن در اتاق کار، خاموش کردن مانیتور یا تماس با خانه یا یکی از دوستان می تواند نمونه ای از این کارها باشد. در واقع این کار باعث شیفت در وضعیت ذهنی شما می شود.

عصر بعد از روز کاری خود را مثبت شروع کنید: وقتی دوستان یا اعضای خانواده خود را بعد از روز کاری ملاقات می کنید، به جای پرسیدن “روزکاری ات چطور بود؟” به چیزهای دیگری بپردازید.

مثلا بپرسید چه اتفاق هیجان انگیزی برای آنها رخ د اده، و بعد در مورد آن موضوع باهم صحبت کنید. ایده اصلی این است که تمرکز را از خودتان بردارید.

این پنج استراتژی که اشاره کردیم، زمان کمی از شما می گیرید، شاید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از هر روز. بعضی از ایده ها شاید به نظرتان جدید نباشد، اما اثبات شده که تاثیر بسیار زیادی در کاهش حس اضطراب و افزایش بالانس کاری-زندگی دارند.

منبع:HBR

درباره نویسنده

فاطمه انتظار

فاطمه انتظار هستم، کارشناس ارشد مهندسی صنایع و سردبیر سایت sanaaie.ir. فعالیت اصلی من محتوانویسی و ویراستاری در زمینه‌های مختلف است. اما در این سایت هدفم این است که مطالب مفید و آموزشی مناسبی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشتۀ صنایع انتشار دهم و مسیر موفقیت آن‌ها را با افزایش مهارت‌هایشان هموار کنم.

ارسال دیدگاه