مقاله/ یادداشت

مقاله کاربرد داده کاوی در نگهداری و تعمیرات

داده کاوی در نگهداری و تعمیرات

داده کاوی در نگهداری و تعمیرات:

مهندسی صنایع// امروزه به دلیل وجود پیچیدگی و تغییرات مداوم سازمان ها، نیاز به استفاده از ابزار های دقیق و نوین در اجرای استراتژی های نگهداری و تعمیرات ضروری به نظر میرسد.

پیشرفت های بشر در دهه های اخیر در زمینه جمع آوری و ذخیره نتایج و داده ها باعث شده است که سازمان ها حجم عظیمی از داده های مرتبط با نگهداری و تعمیرات را در اختیار داشته باشند.

نکته مهم در این پایگاه داده، اطلاعات و دانشی است که از آن استخراج می شود و نیاز به ا ستفاده از روش های هوشمند و ساختارمند وجود دارد .
داده کاوی یک رشته علمی جدید در زمینه بازیابی اطلاعات از پایگاه داده ها می باشد.طراحی مدلهای تو صیفی، تشریحی، پیش بینی و کنترلی با بهره گیری از روشهای نوین داده کاوی تسهیل گردیده است.

این تکنیکها با کاربرد وسیع و با شناخت عوامل موثر بر وقایع، امکان تحلیل، برنامه ریزی ،کنترل و نظارت هدفمند را میسر می سازند.

این مقاله با توجه به روند سریع رشد این تکنیکها در کشورهای توسعه یافته در سالهای اخیر، به تشریح مزایا و دستاورده ای بکارگیری آن در مدیریت نگهداری و تعمیرات می پردازد.

داده کاوی چیست؟

داده کاوی  فرایند اکتشاف ، تجزیه وتحلیل خودکار یا نیمه خودکار از مقادیر زیادی از داده ها بمنظور کشف الگوها و قوانین معنادار می باشد.

داده کاوی فرایند استخراج وتشخیص الگوهای پنهان یا اطلاعات از پایگاه داده می باشد. به بیان بهتر تجزیه و تحلیل ماشینی داده ها برای پیدا کردن الگوهای مفید ، تازه و قابل استناد در پایگاه داده های بزرگ ، داده کاوی نامیده می شود.

می توان داده کاوی  را فرآیند به خدمت گرفتن یک متدولوژی کامپیوتری تعریف کرد که با استفاده ازتکنیک های مختلف مستقیما از داده ها دانش استخراج می کند.

داده کاوی فناوریهایی همچون انبارداده  و نرم افزارهای مدیریتی  ارتباط با مشتری را در یک حوزه جدیدی که شرکتها می توانند مزیتهای رقابتی کسب کنند ایجاد می کند .

داده کاوی نقش کلیدی درتقسیم بندی بازار، سرویس های مشتری ،تشخیص تقلب و محک زدن رفتار مشتریان دارد.

دانلود فایل

درباره نویسنده

فاطمه انتظار

فاطمه انتظار هستم، کارشناس ارشد مهندسی صنایع و سردبیر سایت sanaaie.ir. فعالیت اصلی من محتوانویسی و ویراستاری در زمینه‌های مختلف است. اما در این سایت هدفم این است که مطالب مفید و آموزشی مناسبی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشتۀ صنایع انتشار دهم و مسیر موفقیت آن‌ها را با افزایش مهارت‌هایشان هموار کنم.

ارسال دیدگاه