مقاله/ یادداشت

۹ ترفند نویسندگی برای ساخت صفحه‌ فرود آتشین/ landing page

صفحه‌ فرود یا landing page

تا به حال شده سر از یک صفحه‌ فرود یا landing page درآورید و اصلا ندانید درباره‌ی چیست؟ صفحه نتوانسته پیام روشنی را منتقل کند و در عوض فقط شما را گیج کرده است. چقدر در آن صفحه درنگ کرده‌اید؟ احتمالا نه آنقدر که اطلاعات ارائه شده را بگردید و مقصود صفحه را متوجه شوید. این سناریویی است که نمی‌خواهیم برای کسانی که از وبسایت ما سر در می‌آورند اتفاق بیافتد.

بهترین حالت آن است که مردم روی صفحه‌ی فرود کلیک کنند و بلافاصله «متوجه شوند». باید پیدا کردن آنچه ارائه می‌دهید، اینکه چرا صلاحیت ارائه‌ی چنین چیزی را دارید و اینکه چطور ثبت‌نام کنند، برایشان ساده باشد.

راهکارهای صفحه‌ی فرود درخشان!

۱. در عنوان به وسط خال بزنید

عنوان مثل طعمه‌ای است که بازدیدکننده باید گاز بزند. باید خواننده را وسوسه کند، و چشمه‌ای از نبوغ شما به او نشان بدهد تا توجهش جلب شود. چند روش برای این کار هست: می‌شود کنجکاوی او را قلقلک داد، حرف جسورانه‌ای زد، سوالی پرسید یا کمی اطلاعات جالب‌توجه ارائه داد. عنوان باید گویای پیام و خدمات شما باشد.

عنوان، بیانگر جوهره‌ی شرکت شما است (مثل شعار “Just Do It” شرکت نایکی). عنوان خوب ارزش وقت و زحمت و فکری که پایش رفته را دارد.

۲. زیرعنوان را فراموش نکنید.

خب حالا وقت گذاشتید و بهترین عنوان تاریخ را نوشتید. تبریک می‌گویم. اما هنوز کارتان تمام نشده. حالا باید کاری کنید که طعمه را گاز بگیرند. باید آنها را به داخل وبسایت بکشانید. عنوان فقط توجهشان را جلب می‌کند، اما در عنوان جای کافی برای ارائه‌ی توضیح فراگیری از محصول یا خدمت شما وجود ندارد.

مثلا عنوان فوق‌العاده ساده‌ی AirBnb این است: “Welcome home”. «به خانه خوش آمدید.» این عنوان می‌گوید که چه چیزی ارائه می‌دهند (تاکید بر تجربه‌ای که فراهم آورده می‌شود) و همین. اما زیرعنوان آنها پر از جزئیات است: «از میزبانان محلی در ۱۹۰ کشور، مکان‌های بی‌نظیر اجاره کنید.» همین. تا همین جا بازدیدکننده آنقدر جزئیات دریافت کرده که بداند آیا این همان چیزی است که دنبالش بوده یا نه.

۳. ارائه‌ی راهکار

محصول یا خدمت شما احتمالا برای حل مشکلی به وجود آمده. مثلا در مورد AirBnb، رزرو کردن محلی برای اقامت است. در موردSquare، فراهم آوردن راهی ساده برای کسب‌وکارهای کوچک است که بتوانند کارت بانکی قبول کنند. Evernote کمک می‌کند یادداشت‌هایتان را مرتب کنید. هر راهکاری که ارائه می‌دهید باید در صفحه‌ی فرودتان به روشنی روز مشخص باشد. به مردم بگویید که محصول یا خدمت شما چطور با حل مشکلی زندگی‌شان را راحت‌تر می‌کند.

۴. آمار و تصدیق

ارائه‌ی آمار و تصدیق و گواهی، راه خیلی خوبی برای متقاعد کردن مشتری است که شما به کارتان واردید. به آنها بگویید که چند مشتری یا دنبال‌کننده (فالوئر) دارید. یا اینکه تا به حال چند محصول فروخته‌اید. یا اینکه بهترین وبسایت خدمات مسافرتی سال گذشته انتخاب شده‌اید.
آمار و تصدیق، در آشفته‌بازار کسب‌وکار وب به مصرف‌کننده درباره‌ی جایگاه شما اطمینان می‌دهد. در ضمن، شاید همه جلب پیام و گفته‌ی شما نشوند، ولی زبان اعداد را همه می‌فهمند. با اعداد می‌توانید جذابیت خود را بالا ببرید.

۵. بازخورد مشتری

خیلی از مردم از گفته‌های مشتریان دیگر اطمینان می‌گیرند. با آوردن بازخوردهای مشتریان درباره‌ی محصولتان، اعتباری که به سختی کسب کرده‌اید را به مشتریان احتمالی نشان می‌دهید. بهترین نکته‌ی این تاکتیک آن است که می‌توانید با فروتنی در کناری بایستید تا دیگران از شما تعریف کنند.
جمله‌هایی مثل «بدون شک بهترین محصولی که امسال خریدم!» شاید از زبان شما لاف‌زنی و ادعا محسوب شود، اما از زبان مشتری صرفا بیان رضایت قلبی او است. نقدهای مثبت و درخشان را باید به گوش دیگران رساند. اگر چنین چیزی را به دست آوردید، بگذارید تا دیگران هم آن را ببینند.

۶. جسور باشید

درست است که مردمان نجیب وارث زمین خواهند بود، اما مردمان جسور هم وارث وب خواهند بود. بگذارید رک بگویم. رقابت سختی است. چندین کسب‌وکار دیگر درست مثل مال شما وجود دارد که همه به دنبال جلب توجه مشتریان هستند. این ترافیک خیابان نیست که دست روی دست بگذارید و منتظر بنشینید تا ترافیک دوباره به جریان بیافتد. بلکه باید با گفته‌هایی قوی که به یاد مردم بماند، آنها را به سوی خود بکشانید.

۷. فراخوان به عمل

شما هم مثل هر کس دیگری می‌خواهید «تبدیل» خود را بالا ببرید. اما برای عملی شدنش چه کاری دارید می‌کنید؟ اگر در صفحه‌ی فرودتان دکمه‌های فراخوان به عمل (کال تو اکشن) نداشته باشید، تبدیل‌های بالقوه‌ی زیادی را هدر می‌دهید.

مشتری وقت گذاشته و به صفحه‌ی شما سر زده تا چیزهایی از محصول شما بداند. نگذارید در به در دنبال جایی برای ثبت‌نام بگردد.

۸. به اصل موضوع بچسبید

صفحه‌ی فرود حتما باید بیانگر اصل و بنیان محصول یا خدمت شما باشد. خیلی منحرف نشوید و زیادی شخصی‌اش نکنید، فلسفی‌بازی در نیاورید و ارجاع و مقایسه‌هایی انجام ندهید که فقط خودتان می‌فهمید.

اگر خدمتی ارائه می‌دهید، توضیح بدهید که شامل چه چیزهایی می‌شود. چه چیزی خدمت شما را بی‌مانند می‌کند؟ چرا شما صلاحیت ارائه‌ی آن را دارید؟ اگر محصولی می‌فروشید، ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن چیست؟ چرا به آن محصول احتیاج دارند؟ چطور به آنها کمک می‌کند؟ عنوان صفحه را به چشم تخته‌ی پرشی برای باقی صفحه ببینید. چه پیامی می‌خواهید منتقل کنید؟ از زبانی استفاده کنید که در تمام صفحه با پیام عنوان همخوانی داشته باشد.

۹. دنبال کردنش را آسان کنید

همانطور که رزومه‌ی کاری را بخش‌بخش می‌کنیم و نقاطی را برجسته می‌کنیم، صفحه‌ی فرود هم مثل رزومه‌ی کسب‌وکار شما است. دنبال کردنش با چشم باید راحت باشد. از نکته‌های بولت‌پوینت یا بخش‌بندی‌های مشخص دیگر استفاده کنید تا نکات را برجسته کنید. پاراگراف‌های طولانی که وارد جزئیات می‌شوند و فونت ریز به درد صفحه‌ی فرود نمی‌خورد. زبان ساده و جریان بصری روان است که صفحه‌ی فرود را به موفقیت می‌رساند.

نکات اصلی

صفحه‌ی فرود باید بازتابنده‌ی شخصیت برند شما باشد، راهکاری برای یک مشکل ارائه دهد، فهمش آسان باشد و مردم را به عمل و ثبت‌نام ترغیب کند. صفحه‌ی فرود خوب همه‌ی این کارها را می‌کند. صفحه‌ی فرود بد کاری می‌کند که بازدیدکننده روی جای دیگری کلیک کند. پیدا کنید که کدام عناصر در صفحه‌ی شما کم است، تا بتوانید کسب‌وکارتان را به جایی که می‌خواهید برسانید.

منبع: Usability Geek

درباره نویسنده

محمدجعفر (عادل) بزرگ بشر

کارشناس ارشد اتوماسیون فرایندهای کسب و کار با پلتفرم Bizagi

ارسال دیدگاه