بخش نرم افزاری ویدیو

تعدادی از ترفندهای کاربردی ورد/ WORD

ترفندهای کاربردی ورد

ترفندهای کاربردی ورد:

۱- بازگشت به فهرست با یک کلیک

حتما برای شما پیش آمده که به عنوان مثال در حال ویرایش پایان نامه یا فایل حجیمی هستید که فهرست اتوماتیک نیز برای آن ایجاد شده و میدانید که اگر از روی فهرست بخواهید به عنوان مربوطه بروید باید کلید Ctrl را نگه داشته و روی عنوان کلیک کنید.
اما مشکل اینجاست که حالا برای برگشت به فهرست چه کنیم؟

یک راه حل این است که با کلیدهای Ctrl+Home به ابتدای فایل ورد خود منتقل شویم. اما اگر فهرست به عنوان مثال در صفحه پنجم یا دهم باشد دیگر برگشت به این روش زمان زیادی را میبرد.

✅راه حل اصولی و صحیح برگشت به فهرست زدن کلیدهای ترکیبی Alt+⬅️ می باشد.

۲- فرمول نویسی با دست خط در ورد ۲۰۱۶

همواره از برترین نرم افزار های واژه پرداز بوده و هست .اما درج فرمول های ریاضی در آن از مشکلترین کارها بود که با انتشار نسخه ی ۲۰۱۶ این کار بسیار آسانتر شده است .به اینصورت که شما میتوانید با حرکت ماوس فرمول ها را وارد کنید.

برای اینکار از سربرگ Insert گزینه ی Equation را انتخاب کنید.و از منوی کشویی باز شده روی lnk Equation کلیک کنید و در پنجره باز شده فرمولتان را با موس یا قلم نوری بنویسید.

۳- رفتن به صفحه ای که بتازگی ویرایش شده

اگر فایل وردتان را به تازگی بسته اید و تعداد صفحات فایل زیاد است یکی از مشکلات هنگام باز کردن مجدد فایل این است که در صورتی که بخواهیم به صفحه ای که آخرین تغییرات را روی آن اعمال کرده ایم برویم پیدا کردن این صفحه زمان بر است…

بجای اسکرول بین صفحات و پیدا کردن این صفحه فقط کافیست کلید ترکیبی Shift+F5 را بفشارید تا به محلی که آخرین تغییر را روی آن اعمال کرده اید بروید.

۴- روش صفحه‌آرایی یک کتاب در سایز وزیری:

۱- پنجره Page Setup را باز می‌کنیم.

۲- در قسمت Paper گزینه Paper Size را روی A4 قرار می‌دهیم.

۳- در قسمت Margins، سایزهای ۵ ۵ ۴ ۴ را قرار می‌دهیم. البته این سایز تا ۰٫۳ قابل تغییر است.

روش تایپ متن فارسی و انگلیسی:
همانطور که می‌دانید هنگام تایپ متن فارسی اگر بخواهید کلمات انگلیسی را هم تایپ کنید، چیدمان سند به هم می‌خورد. برای اینکه این مشکل را حل کنید، باید مکان نما را در سمت راست قرار دهید.بدین منظور باید Ctrl+Shift سمت راست کیبورد را فشار دهید. برای تایپ متن انگلیسی نیز باید Ctrl+Shiftسمت‌چپ کیبورد را بفشارید.

۵- روش گذاشتن کادر صفحه در آفیس۲۰۰۷:

بدین منظور: در منوی Page Layout ، زیر منوی Page Background , گزینه Page Borders را کلیک کنید.

دادن Section بکار:
بدین منظور: در منوی Page Layout و زیر منوی Page Setup ، روی گزینه Breaks و سپس Next Page کلیک کنید.

۶- روش تبدیل متن به جدول:

بدین منظور: در آفیس۲۰۰۷ از منوی Insert و زیر منوی Convert Text to Table ، اینکار را براحتی می‌‌توانید انجام دهید.

۷- روش تایپ اعداد فارسی در آفیس۲۰۰۷ و ۲۰۱۰

بدین منظور: باید نسخه ۲۰۱۰ بر روی File و در نسخه ۲۰۰۷ بر روی آرم MS(در بالا سمت چپ) کلیک کنید. سپس گزینه Option را انتخاب کنید: در نسخه ۲۰۱۰ Option در لیست سمت‌چپ کادر و در نسخه ۲۰۰۷ Word Options را انتخاب کنید.
بعد از انتخاب گزینه Option ، در قسمت سمت چپ Advanced را انتخاب کرده و سپس Show Document Content را پیدا کنید. در زیر این بخش به دنبال عبارت Numeral بگردید، بعد از یافتن این عبارت، در جلوی آن منوی کشویی را باز کرده و مقدار آن را به Context تغییر دهید.

۸- روش چاپ A5 در نصف صفحه A4

زمانی که یک سند با ابعاد A5 را برای پرینت گرفتن ارسال می‌کنید، چاپگر آنرا در وسط صفحه چاپ می‌کند. برای اینکه بتوانید در هر یک از کاغذهای A4 دو صفحه چاپ کنید باید: بعد از فشردن کلیدهایCtrl+P یا انتخای Print از منوی File در قسمت Zoom در مقابل Page Per Sheet گزینه Pages2 را انتخاب کنید.

۹- انتقال داده‌های Excel به PowerPoint

در اکسل محدوده خانه‌های مورد نظر خود را انتخاب کرده و بعد از کلیک راست Copy را انتخاب کنید، در پاورپوینت گزینه Paste Special را از منوی Edit انتخاب کنید.
اگر می‌خواهید انتخاب شما عیناَ چسبانده شود، Picture را انتخاب کنید.
اگر می‌خواهید انتخاب شما بصورت لینک با Excel چسبانده شود تا بتوانید تغییرات بعدی را نیز مشاهده کنید، گزینه Microsoft Excel Worksheet Object را انتخاب کنید.

۱۰- مرتب سازی جدول در Word

گزینه Sort در منوی Table را انتخاب کنید، در مقابل Sort by نام ستونی که قصد مرتب کردنش را دارید وارد کنید.
گزینه Type نوع داده‌های موجود در جدول را مشخص می‌کند.(متن یا عدد)
با استفاده از Then by می‌توانید ستون‌های دیگر را مرتب سازید و توسط has My List باید مشخص کنید آیا سرتیتر دارید یا خیر. اگر روی Header Row کلیک کنید هنگام مرتب سازی عنوان را جابجا نمی‌کند.
گزینه Ascending بطور صعودی و گزینه Descending بطور نزولی مرتب‌سازی می‌کند.

۱۱- ترسیم چندین شکل هندسی

در Word پس از هر بار ترسیم اشاره‌گر ماوس به شکل اصلی خود باز می‌گردد و برای دوباره کشیدن یک شکل باید دوباره آن گزینه را انتخاب کرد. در مواردی که می‌خواهید از یک شکل چندین بار ترسیم کنید می‌توانید روی آن گزینه در نوار Drowing دو بار کلیک نمایید، به این ترتیب Word روی این گزینه قفل می‌شود، تا زمانی که کلید Esc را بفشارید یا دوباره روی گزینه ترسیمی کلیک کنید.
برای Auto Shapeها ابتدا باید نوار ابزار مربوطه را بطور مستقل بیاورید، برای اینکار می‌توانید خط افقی بالای هر زیر منو را بکشید.

۱۲- تغییر فواصل بین خطوط

ابتدا متن مورد نظر خود را انتخاب کنید: برای یک برابر کردن فاصله Ctrl+1، دوبرابر کردن فاصله Ctrl+2، و برای یک‌و‌نیم کردن فاصله Ctrl+5 را فشار دهید.

۱۳- حذف فرمت‌ها در حین کپی‌کردن و چسباندن

تنها هنگام چسباندن بجای Ctrl+V یا Paste ، باید از منوی Edit گزینه Paste Special را انتخاب کرده و بعد از باز شدن کادر جدید Unformatted را انتخاب کنید. در این حالت مطالبی که در Word کپی می‌کنید، بدون اضافات چسبانده می‌شود.

۱۴- جلوگیری از تکه شدن یک پاراگراف هنگام رفتن به صفحه بعد

پاراگراف را انتخاب کرده و روی آن کلیک راست کنید و Paragraph را انتخاب کنید. وارد زبانه Lines and Page Breaks شوید و Keep Lines together را علامت بزنید.

۱۵-تبدیل فایل پی دی اف به ورد

بسیاری از افراد برای تبدیل پی دی اف به ورد به نرم افزارهای متعدد متوسل میشوند و در نهایت نیز نتیجه درستی نمیگیرند اما ما به شما یک راه حل خیلی ساده و با کمترین خطا معرفی میکنیم.

فقط کافیه یک صفحه خالی ورد ۲۰۱۳ را باز کنید و فایل پی دی اف را روی صفحه ورد بکشید(درگ کنید).سپس منتظر بمانید تا تبدیل انجام شود.

۱۶- مرتب کردن یک لیست به ترتیب حروف الفبا

برای این کار پس از تایپ یک لیست (مانند منابع و مآخذ پایان نامه، اسامی اشخاص، لیستی از کلمات لاتین یا فارسی) و انتخاب آن، از منوی Home و بخش Paragraph، گزینه Sort را کلیک کنید. پنجره Sort Text باز می شود. در این پنجره می توانید نوع متنی که می خواهید به ترتیب شود (متن یا شماره) را انتخاب کنید. با انجام این کار لیست شما به ترتیب حروف الفبا (فارسی یا لاتین) و یا به ترتیب شماره مرتب می شود.

۱۷- ترفندهای دیگر را شما به ما بگویید. در قسمت نظرات منتظر پیام های شما هستیم.

درباره نویسنده

محمدجعفر (عادل) بزرگ بشر

کارشناس ارشد اتوماسیون فرایندهای کسب و کار با پلتفرم Bizagi

ارسال دیدگاه