مقاله/ یادداشت

جای خالی مدل استارت آپی در قوانین تجارت

استارت آپ و قوانین تجارت

استارت آپ و قوانین تجارت

مهندسان صنایع با توجه به شناختی که از ابزارها و تکنیک های کسب و کار و بازار دارند و همچنین از توانایی سازماندهی تیم های کاری و نوآور برخوردار هستند از افراد موفق در استارت آپ ها به شمار می روند.

این روزها موضوع استارت آپ ها به موضوع جذابی تبدیل شده است. درحقیقت با فراهم شدن بخشی از زیرساخت های کسب و کارهای نوپا، جوانان ایرانی برای حل معضل بیکاری کلید زدن این نوع اقدامات (کسب و کارهای اینترنتی) را در پیش گرفته اند. به عبارت دیگر ظهور کسب و کارهای نوپا (استارت آپ ها) منجربه ایجاد فرصتی مناسب برای اشتغال زایی در کشور شده است و هم شرایطی را فراهم کرده که متخصصان حوزه های مختلف در بازار ۸۰ میلیونی، ایده های خود را عملیاتی و این بازار را از آن خود کنند. در این راستا کارشناسان براین باورند که مدیریت منابع انسانی و استفاده از متخصصان خوشفکر و با تخصص و سلایق مختلف، لازمه موفقیت کسب و کارهای جامعه امروز است. آنها می گویند: دنیای امروز، دنیای داده هاست.

بنابراین استفاده از داشبوردهای مدیریتی که مبتنی بر تکنیک های داده کاوی هستند، به کسب و کارها کمک می کند تا از داده های حاصل از رفتار مشتریان خود الگو ساخته و محصولات و خدمات خود را با آنها منطبق کنند. نایب رییس انجمن مهندسی صنایع ایران و مشاور مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن تاکید بر جای خالی مدل استارت آپی در قوانین تجارت به «تعادل» گفت: ۳ گام برای پیشروی به سمت مدل کسب و کارهای جدید وجود دارد که رعایت آنها در فضای کسب و کار امروز امری ضروری است.

۱- استارت آپ ها مبتنی بر مساله خاص یا به عبارتی مساله محور باشد و هدف آن حل مساله ای مهم در زندگی فردی و اجتماعی باشد،

۲- در مدل استارت آپ ها باید راهبری و مدیریت درست کسب وکارهای نوپا مدنظر قرار گرفته شود و ۳) طرح هایی که مبتنی بر آینده نگری و همسو با ابزارهای فناوری جدید و به روز دنیا بوده باید در مدل کسب وکارهای جدید به کار گرفته شود. در ادامه می خوانید:

سید علیرضا شجاعی، نایب رییس انجمن مهندسی صنایع ایران درباره مشاغل نوپا گفت: با توجه به اینکه در ایران، از ظرفیت بسیار غنی جوانان تحصیلکرده، برخورداریم، موضوع استارت آپ ها اخیرا به موضوع جذابی تبدیل شده است که هم به ایجاد فرصتی مناسب برای اشتغال زایی در کشور منجر شده است و هم شرایطی را فراهم کرده که متخصصان حوزه های مختلف خصوصا آی تی در بازار ۸۰ میلیونی، ایده های خود را عملیاتی کنند و همین امر می تواند عامل بازدارنده یی در خروج نخبگان به ویژه فعالان حوزه آ ی تی از کشور شود.

شجاعی در ادامه با اشاره به مشکلات استارت آپ ها گفت: بسیاری معتقدند که ریسک در استارت آپ ها بسیار بالاست و اغلب طبق آمارهایی که ارائه می شود بسیاری از آنها با مشکلاتی مواجه هستند.

شاید بتوان دلیل اصلی این موضوع را نداشتن تحقیقات بازار عنوان کرد. تحقیقات بازار، مجموعه اقداماتی است که منجر به ایجاد شناخت از بازار و مشتریان احتمالی، رقبا، تهدیدها، فرصت ها و… می شود که درابتدا ورود شما به بازار را تسهیل کرده و مهم تر از آن، ضامن بقای شما در بازار است. او افزود: یکی دیگر از مشکلات عمده این کسب و کارهای نوپا، تامین سرمایه است.

البته برای حل مشکلات آنان، شتاب دهنده ها و اکوسیستم های کارآفرینی ایجاد شده اند که وظیفه حمایت و حل بحران پیش روی استارت آپ ها را برعهده دارند.

استارت آپ ها مساله محور باشند

نایب رییس انجمن مهندسی صنایع ایران با اشاره به سه موضوع اصلی در موفقیت کسب وکارهای نوپا تاکید کرد: چنانچه موسسان طرح های جدید، در سه حوزه فعالیت خود را گسترش دهند هم به اشتغالزایی در کشور کمک کرده و هم به موفقیت های مالی مورد نظر خود دست خواهند یافت. اول آنکه طرح استارت آپ ها مبتنی بر مساله خاص یا به عبارتی مساله محور باشد و هدف آن حل مساله یی مهم در زندگی فردی و اجتماعی باشد.

مثلا ترافیک و آلودگی که از جمله مهم ترین مسائل روز جامعه ما هستند یا تسهیل کردن اموری همچون خرید کردن، سفارش غذا، تاکسی گرفتن برای هر فردی می تواند مهم باشد. چنانچه جوانان خوشفکر اگر طرح های پیشنهادی خود را در راستای حل این مسائل طراحی کنند، یقینا به پیشرفت قابل ملاحظه یی دست خواهند یافت. برخی پیشتازان استارت آپ ها، مجموعه هایی هستند که بر پایه نیازهای پنهان مشتریان شکل می گیرند یا نیازهای پنهان افراد را از طریق استارت آپ ها به ظهور می رسانند.

ضرورت مدیریت منابع انسانی

دبیر انجمن مهندسی صنایع ایران ادامه داد: دومین موضوع، راهبری و مدیریت درست کسب وکارهای نوپاست. فعالان استارت آپی باید توانایی ایجاد ارزش برای مشتریان خود را داشته باشند.

نکته دیگری که در بین استارت آپ ها دیده می شود، کم توجهی به برنامه مناسب برای توسعه خدمات آنهاست. موارد زیادی مشاهده شده که استارت آپ ها با استقبال مناسبی مواجه شده اند، اما آنها توانایی پاسخگویی به تقاضای مشتریان خود را نداشته و دچار سردرگمی شده اند که این موضوع باعث شکست کسب و کار آنها شده است. شجاعی خاطرنشان کرد: مدیریت منابع انسانی و استفاده از متخصصان خوشفکر با تخصص ها و سلایق مختلف، لازمه موفقیت کسب و کارهاست. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که دنیای امروز، دنیای داده هاست.

بنابراین استفاده از داشبوردهای مدیریتی که مبتنی بر تکنیک های داده کاوی هستند، به کسب و کارها کمک می کند تا از داده های حاصل از رفتار مشتریان خود الگو ساخته و محصولات و خدمات خود را با آنها منطبق کنند.

 نیم نگاهی به آینده و تکنولوژی ها داشته باشیم

او سومین عامل طرح هایی که مبتنی بر آینده نگری است را مهم عنوان کرد و گفت: سومین موضوع در راستای بحث کسب و کارهای نوپا توجه به آینده نگری است.

طرح هایی که مبتنی بر آینده نگری و همسو با ابزارهای فناوری جدید و به روز دنیا بوده و اگرچه در زمان حال مشغول به خدمت رسانی است اما افراد و کارآفرینان این حوزه باید نیم نگاهی به آینده و تکنولوژی های روز نیز داشته باشند که از فناوری های روز عقب نمانده و در نهایت منجر به خسران نشود. مثلا برنامه یی که مسیرهای ترافیکی را با دادن پیامک به مشتریان اطلاع می داد و با توجه به نیاز همگان به چنین برنامه یی می توانست بسیار مورد استقبال قرار گیرد اما پس از مدتی شرکت گوگل با فناوری جدیدتر و با در اختیارگذاشتن برنامه ای دیگر که به طور رایگان دراختیار همگان قرار داد، موجب شکست برنامه و طرح شد. بنابراین باید همیشه نیم نگاهی به آینده و تحولات آتی داشته باشیم.

مشاور مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه افزود: بدیهی است هر استارت آپی که بتواند موارد برشمرده شده را بهتر رعایت کند، موفق تر خواهد بود که مطمئنا تاثیرات مطلوبی در اشتغال زایی خواهند گذاشت.

وی گفت: درحال حاضر بیشتر استارت آپ ها به سمت حوزه آی تی سوق پیدا کرده اند و کسب و کارها خدمات و محصولات خود را از هرجنس و حوزه یی در بستر آی تی ارائه می کنند؛ چرا که استفاده از موبایل و وب در میان مردم با اقبال خوبی مواجه شده و همین امر بستر مشاغل در حوزه آی تی را رونق داده است. ما در دیگر حوزه ها نیز قابلیت های زیادی داریم و اگر تمرکز جدی در دیگر حوزه مشاغل نیز داشته باشیم، بهره وری بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود.

سخنگوی سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره نقش حمایت های دولتی در پیشبرد اهداف استارت آپ ها اظهارکرد: چنانچه ارگان هایی نظیر صندوق های حمایتی دولت، معاونت علم و فناوری، بنیاد ملی نخبگان و دیگر نهادهای ذی ربط نقش تسهیل گر درکمک به مشکلات استارت آپ ها را ایفا کنند صاحبان کسب و کارهای نوپا قادر خواهند بود با جدیت و انگیزه بیشتری به طرح های خود جامه عمل بپوشانند.

همچنین وی عنوان کرد: بیشتر طرح های جدید مبتنی بر خدمات بوده و کمتر به حوزه صنعت وارد شده که نقش دولت در این میان بسیار حایز اهمیت است و می تواند با ایجاد فرصت های جدید به جان گرفتن بخش خصوصی کمک کند.

مسکوت ماندن قوانین، معضل بزرگ در فضای کسب وکار

شجاعی با اشاره به نبود قوانین مشخص و شفاف درباره استارت آپ ها متذکر شد: در قوانین تجارت مدل استارت آپ های هنوز تعریف نشده و یکی از رسالت های دولت، مجلس و حوزه حاکمیتی ایجاد قوانین و ساختارهایی است که با حوزه های جدید تکنولوژی سازگار باشد. به طوری که اغلب شاهد هستیم برخی قوانین قدیمی در حوزه کسب و کارهای نوین و امروزی مسکوت مانده و مانع اجرایی شدن مشاغل جدید شده اند و این معضل بزرگی است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

نایب رییس انجمن مهندسی صنایع ایران افزود: رشد و توسعه استارت آپ ها، فرهنگ کار تیمی موثر را در بین متخصصان به وضوح افزایش داده است و آنها به این موضوع رسیده اند که برای رشد و موفقیت کسب و کارهای خود، نیازمند نقش آفرینی در تخصص های فردی در کنار یکدیگر هستند.

او تاکید کرد: مهندسان صنایع با توجه به شناختی که از ابزارها و تکنیک های کسب و کار و بازار دارند و همچنین از توانایی سازماندهی تیم های کاری و نوآور برخوردار هستند در حقیقت این کارآفرینان از افراد موفق در استارت آپ ها به شمار می روند و هم اکنون اغلب استارت آپ های موفق در ایران توسط دانش آموختگان این رشته پدید آمده یا پشتیبانی شده است.

/انجمن مهندسی صنایع ایران

درباره نویسنده

محمدجعفر (عادل) بزرگ بشر

کارشناس ارشد اتوماسیون فرایندهای کسب و کار با پلتفرم Bizagi

ارسال دیدگاه