مقاله/ یادداشت

تعاریف مختلفی که امروزه در خصوص بازاریابی بیان می شود

تعریف بازاریابی marketing

بازاریابی

پیش از این در مطلبی بیان کردیم که بازاریابی با فروش تفاوت دارد. به نحوی که باید گفت، فروش تنها بخشی کوچک از مفهوم و عملیات بازاریابی است.

تعریف بازاریابی به زبان ساده:

ایجاد هماهنگی در همه ی امور و فعالیت های مجموعه در جهت رشد فروش.

مفاهیمی که برای شناخت بازاریابی مورد نیاز هستند عبارتند از:

  • نیاز (need): احساس نیاز به یک خدمت را گویند.
  • خواسته (want): پر رنگ شدن احساس نیاز موجب ایجاد خواسته می شود.
  • تقاضا (demand): یعنی نیازی که پس از تبدیل شدن به خواسته موجب ایجاد تقاضا شده است.
  • کالا: کالا انواع مختلفی دارد که به صورت کوتاه هر کدام را معرفی می گردد.
  • کالای مصرفی
  • کالای واسطه ای
  • کالای ضروری
  • کالای تجملی
  • مبادله: دریافت هر چیزی به صورت ما به ازایی را مبادله گویند.
  • معامله: توافق، تبادل و دریافت و پرداخت بین دو یا چند طرف را معامله گویند.
  • بازار: مجموعه ای است از کسانی که به صورت بالقوه می توانند مشتری محصول باشند.

با توجه به تعریف مختصر مفاهیم فوق می توان بازاریابی را به شرح زیر مجددا تعریف کرد:

تلاش برای بالفعل نمودن نیازها و خواست های بالقوه بازار را بازاریابی گویند.

 

marketing بازاریابی

تعریف بازاریابی از زبان افراد مطرح این زمینه

گستردگی مفهوم بازاریابی موجب تعریف های بسیار متفاوت از بازاریابی شده است. تعاریف مختلف هر کس بعضاً ناشی از تجربه های مختلف از فرآیند بازاریابی است.

در ادامه این مطلب به بیان چند نمونه از تعاریف افراد مطرح در زمینه بازاریابی در سطح دنیا می پردازیم:

۱- پیتر دراکر (یکی از تاثیرگذارترین افراد در شکل‌دهی اصول و اساس تجارت مدرن)

بازاریابی چارچوب یک تجارت است که باید از نگاه مشتری دیده شود.

۲- رجیس مک‌کِنا (بازاریاب مشهوری که علاوه بر کار با اپل ، مایکروسافت و … به نام بازاریاب اسطوره ای مشهور است)

بازاریابی تمام چیز یک تجارت است.

۳- فیلیپ کوتلر (چهره ی تأثیرگذار بازاریابی در جهان و مؤلف ده ها کتاب در زمینه بازاریابی)

بازاریابی ساز و کاری اجتماعی است که در آن همه با توجه به نیاز و تولید به تبادل محصول و خدمات خود با یکدیگر می پردازند.

تعریف بازاریابی و نتیجه

مقالات بسیار زیادی در مورد مفهوم و تعریف بازاریابی در قرن حاضر در دنیا وجود دارد. روند توسعه و پیشرفت علوم، موجب توسعه و پیشرفت مفهوم و علم بازاریابی نیز گردیده است.

امروزه امکان آغاز کسب و کاری موفق و حتی کوچک بی آنکه چیزی از مفاهیم و تعریف بازاریابی بدانیم بسیار کم است.

بد نیست اشاره شود که امروزه تعداد بسیار زیادی از افراد؛ آگاهی و شناخت نسبت به بازاریابی و مدیریت کسب و کار را در الویت خود قرار داده اند.

درباره نویسنده

محمدجعفر (عادل) بزرگ بشر

مسلط به نرم افزار msp و تدریس آن - همچنین مسلط به نرم افزار های: minitab - Primavera P6 - مهارت های هفت گانه ICDL - فتوشاپ - دارای مدرک شبکه و iso 9001:2008 TUV آلمان - سخنرانی آسانسوری- مدیریت ارتباط با مشتری - متقاعد سازی - مسلط به مباحث مدیریت فرآیند کسب و کار BPM- کار با زبان مدلسازی استاندارد BPMN

نظر داد