مقاله/ یادداشت

تاکتیک های افزایش مسئولیت پذیری کارکنان

مسئولیت

مهندسی صنایع// تاکتیک های افزایش مسئولیت پذیری کارکنان:

مسئولیت پذیری یعنی تعهد به انجام کاری خاص و پذیرش عواقب مثبت یا منفی آن می باشد.

اینکه چرا افراد مسئولیت پذیر نیستند به موضوعات و موارد مختلفی از جمله تنبلی، ترس از شکست ، ترس از انتقاد و غیره مربوط می باشد که در این یادداشت مجال پرداختن به آن نیست.

زیربنای موفقیت هر فرد موفق قطعا مسئولیت پذیری وی می باشد؛ انسانهای موفق قطعا انسانهای مسئولیت پذیری بوده و هستند.

 بسیاری از مدیران از عدم مسئولیت پذیری کارکنان گله و شکایت دارند که البته این موضوع در زمینه و ظرف سازمانی ایجاد کننده این معضل قابل تحلیل و آسیب شناسی است و راهکارهای اقتضایی خاص خود را می طلبد؛

 اما موارد ذیل می تواند بعنوان تاکتیک های عمومی افزایش مسئولیت پذیری بکار گرفته شود.

 به افراد کمک کنید تا یک چشم اندازی از تعالی را برای خود ترسیم کنند؛ افرادی که چشم انداز متعالی دارند، مسئولیت‌پذیرترند.

 از افراد انتظار عملکرد متعالی داشته باشید؛ سطح انتظارات عملکردی از کارکنان، تعیین کننده سطح مسئولیت پذیری آنهاست.

 برای اینکه کارکنانتان مسئولیت پذیر شوند، شما نیز بعنوان مدیر می بایست مسئولیت پذیر بوده و در این زمینه الگوی نقش برای کارکنان تان باشید و بعنوان یک مدیر، خود را نیز متعهد به تعالی عملکرد بدانید.

 به مسئولیت پذیری پاداش دهید؛ جهت تقویت رفتارهای مسئولانه و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری ، از افراد مسئولیت پذیر قدردانی کرده و به آنها پاداش دهید.

 فرآیند و سیستم های مرتبط با مسئولیت پذیری در سطح شرکت را آسیب شناسی کنید و موانع مسئولیت پذیری سیستمی کارکنان را حذف نمایید.

 

درباره نویسنده

فاطمه انتظار

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه تهران.
دارای سابقه برنامه ریزی تولید پوشاک در گروه کارخانجات هپی لند (منطقه آزاد انزلی).
پژوهش در زمینه ارزیابی عملکرد برونسپاری در سازمان ها.
انجام پروژه ارزیابی کارو زمان در کارخانه سیمکو لاهیجان.
انجام پروژه صف در کانون بازنشستگان شهرستان رشت و ارائه پیشنهادات اجرایی.

نظر داد